Vraagjes van een niet-zwangere...

• ...Aan w?l zwangeren!

Hallo zwangeren onder jullie! Eerst en vooral een dikke (letterlijk en figuurlijk ) proficiat en een wolk van een baby toegewenst.

Ik ben zonet begonnen met het schrijven van een verhaal. De bedoeling ervan is om het uit te geven als een boek. Ben geen gekende schrijfster dus of dat zal lukken, is maar de vraag.
    Jullie raden het al: er komt ook een deel over zwangerschap in.
    Ikzelf ben niet zwanger, nog nooit geweest, en zal het in de nabije toekomst ook nog niet zijn, dus ik heb enkele vraagjes aan de ervaringsdeskundigen.
    Kwestie van geen al te grote kemels te schrijven!

Hier zijn een paar vragen waar ik graag van jullie antwoord op zou willen:

1. Toen jullie ontdekten dat jullie zwanger waren, hoe werd bepaald hoe ver de zwangerschap al was gevorderd?

2. Welke routine-onderzoeken moet je ondergaan bij een normale, probleemloze zwangerschap? Hoe verlopen die praktisch gezien?

3. Wanneer is een eerste echo zinvol en wanneer hadden jullie je latere echo's?
    Aansluitend daarop: wanneer was bij de echo het geslacht van jullie baby te zien?

4. Vanaf wanneer kon JIJZELF de baby voelen? Hoe voelde dat?

5. Vanaf wanneer kon EEN BUITENSTAANDER de baby voelen, ttz met hand op je buik?

Heel erg bedankt, dames, voor jullie medewerking!!!
  • Oh ja: ook dit: als er nog details, speciale ervaringen, leuke anekdotes, etc zijn die je wil delen: doe gerust!
    (don't worry, ik zal ze niet letterlijk overnemen in mijn verhaal!)

Als je hier niet alles kwijt wil, maar liever wil mailen: feel free, mijn email is liviacurr@yahoo.com!
  • Hoi Livia,

Vraagje uit nieuwsgierigheid; wat voor een boek ga je schrijven waarin ook een gedeeltje zwangerschap in voorkomt?

Hierbij, zover ik antwoord kan geven op je vragen naar eigen ervaring, mijn antwoorden:

1: om te bepalen hoe ver je bent in je zwangerschap nadat je de test hebt gedaan kun je bij websites zoals deze de berekening doen. uiteraard krijg je de uiteindelijke datum bij je eerste onderzoek van je arts of verloskundige. Om het helemaal zeker te weten doen ze een echo, door het meten van de kleine etc kunnen ze bepalen hoe oud het is.

2: Routine onderzoek kan zowel bij een verloskundige als bij de gynaecoloog. Bij een eerste afspraak wordt je dossier aangemaakt waarin ze je alles vragen over jezelf en ook die van de vader van je kind. Dit zijn vragen over je leefwijze, (erfelijke) ziektes, etc. Daarna kijken ze naar de groei van je baarmoeder en of de baarmoedermond goet is afgesloten. Bij mij werd ook standaard gewogen en urine na gekeken. Daarna moet je wat bloedtesten laten doen.

3: De eerste zinvolle echo (volgens mijn arts dan) is die van de 12de maand omdat je daar de baby al goed kan zien. In principe kan je in de 18de week het geslacht zien via de echo, dus als het goed is zou ik op mijn extra echo van a.s. dinsdag kunnen weten wat het geslacht is. (ik krijg een extra echo omdat ik bij mijn eerste echo 's morgens na het douchen bodycr?me had gebruikt. Uiteraard wordt je absoluut niet geinformeerd bij het afspreken van een eerste echografie wat je wel of niet moet doen van te voren, grrrr. Daarom een extra echo voor dit keer een wat meer helder beeld)

4: Ik kon die van mij al in de 15de week heeeeel lichtjes voelen. Het voelt als kriebeltjes en plopjes in je buik. Vaak wordt dit verwart met je darmen, maar ik weet wel beter! Je schijnt je kind echt merkbaar te kunnen voelen vanaf de 18de week.

5: Geen idee. Ik heb horen zeggen ooit dat je als buitenstaander vanaf de 25ste week wat kan voelen maar ja.... geen eigen ervaring nog daarin.

succes met je boek!
  • Hey Livia,
    Heb nu even geen tijd om alle vragen te beantwoorden, misschien doe ik het later wel eens. Maar waarom bel eens niet met een gynaecoloog of verloskundige. Die kunnen je wel veel basisinformatie geven. Ook het internet biedt veel mogelijkheden.

Groetjes
    Mieke
  • hoi livea,

Eerst en vooral hangt het er enorm vanaf van waar je bent ( belgie of nederland) en wie je gynaecoloog of verloskundige is.
    Ik woon in Belgi? dus ik kan alleen maar antwoorden hoe het hier gebeurd. wink.gif

1.Bij het eerste onderzoek wordt er gevraagd wanneer de eerste dag van je laatste menstruatie was en daarop wordt berekend hoever je bent. Later kan een echo dan bevestigen of het inderdaad klopt.

2.De eerste keer dat je naar de gynaecoloog of verloskundige gaat worden er inderdaad veel vragen gesteld ivm. de gezondheid van de moeder en vader..en wordt er een eerste bloedonderzoek gedaan om te testen op toxoplasmose, HIV enz...
    Vanaf dan ga je in belgi? om de +/- 4 weken naar de gynaecoloog en wordt er ook elke keer een echo gemaakt maar niet iedereen wil dat, dus dat wordt ook niet bij iedereen gedaan, zal ook een beetje afhangen van dokter tot dokter...Normaal moeten er een 3 a 4 echo's genomen worden maar bij mij is dat dus elke keer ik ga.
    Er wordt ook elke keer gewogen en een een urinestaal gecontroleerd.

3.Zie hierboven + Het geslacht is als het kindje goed ligt al te zien vanaf 16 weken maar dikwijls is het maar 18 of 20 weken.

4.5.Ik voelde de baby vanaf 16 weken (kleine borrelende bewegingskes) tegen 20 weken voel je het al heel goed (schopjes enz.)
    Mijn vriend kon de baby voelen met 24 weken en tegen +/- 28 weken ook zien bewegen.

Ik hoop dat je er iets mee bent?

Groetjes thumbup.gif thumbup.gif
  • de eerste en tweede vraag zijn al goed beantwoord.

de derde dus :
    een eerste echo werd bij ons gemaakt op 7 weken, omdathet een IVF baby is, en ze zeker willen zijn dat het vruchtje zich in de baarmoeder heeft genesteld, en niet is doorgeschoten naar een eileider.
    de eerste echo waar ze zinnige dingen over de baby kunnen zeggen, is die van 12 weken;: dan zien ze vb of de baby een open ruggetje heeft,of ingewanden mooi binnen zijn, of alle ledematen ontwikkeld zijn.
    de volgende zinnige echo is 20 weken,omdat dan het hart, de hersenenn, de maag, blaas, nieren kunnen nagekeken worden. je ziet echt kleine en grote hersenen op de echo, je zit of de slokdarm aansluit op de maag, en of de we naar blaas ook is, omdat er overal zwarte vlekje vocht moeten zitten in de baby. ook zie je dan het geslacht, maar dat kan eventueel al vanaf 16 weken,maar is eigenlijk niet belangrijk he.
    vanaf dan is het eerder controle op de groei van de baby, niet meer echt op ontwikkeling van lichaamsdelen, heb ik de indruk. de frequentie van opvolging wordt ook hoger, omdat eens de baby "af" is, hij echt wel goed moet groeien. dus om de 4 weken, en later om de 2, en vanaf een week of 38 zal je elke week wel moeten gaan.

4) ik voelde de baby eerst al op 17 weken, maar was pas echt zeker op 18. Het voelt alsof er een vis in buik zwemt, die dan soms tegen de wand van je buik zwemt, plopjes, niet echt schoppen ofzo!

5) mijn man kon het heeeel duidelijk langs buiten voelen vanaf 20 weken, hoewel je dan nog erg veel geluk moet hebben qua mikken, omdat de baby nog niet zo vaak harde trappen geeft dan. maar we hadden zo een keertje geluk!smile.gif

hopelijk ben jeer iets mee...
    karen
  • Heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier ben ik zeker iets mee. Ik ga idd eens aan een vriend-dokter wat dingen vragen, maar ik wilde ook wat ervaringen/verhalen van jullie horen. Waarvoor heel erg bedankt. bigsmile.gif
    Voor wie het zich afvroeg: ik woon in B.
  • Hoi Livia,

Veel hangt natuurlijk af van de ervaring van de vrouw, hoe het kindje ligt, hoe goed het groeit, het onderzoek van de gyne, enz.

Men telt het aantal weken zwangerschap vanaf de laatste menstruatie. Dwz dat je al twee weken zwanger bent voor de bevruchting eigenlijk plaatsvindt (??? raar h?). De reden is natuurlijk omdat men (gewoonlijk) niet exact weet wanneer de bevruchting plaatsvond. Een vrouw is 4 a 5 dagen vruchtbaar en de bevruchting kon dus de eerste dag, maar ook de laatste dag plaatsvinden, waardoor er al bijna een week verschil is.

Dus op het moment dat je volgende menstruatie niet doorkomt, ben je 4 weken zwanger. Zo rekent men althans, want in de praktijk ben je eigenlijk nog maar twee weken bevrucht.

Het eerste doktersbezoek hangt een beetje af de week waarin je je eigen vragen, de antwoorden van de gyne, enz.

Bij mijn eerste zwangerschap ging ik voor mijn eerste bezoek gewoon langs de huisarts langs (omdat ik het niet goed wist), bij mijn tweede zwangerschap ging ik direct bij de gyne. Beide artsen vonden vooral de bloedtest en de echo belangrijk (de huisarts stuurde me hiervoor door naar een radiologisch huis). Via de bloedtest kan men al veel zien (voldoende rode bloedcellen, voldoende vitamines, ijzer, mineralen, geen toxoplasmose, geen te hoge suikerspiegel, enz.) en via de echo kan men de vrucht bestuderen.

Bij mijn eerste zwangerschap was de eerste echo op 9 weken. De arts kon mij toen al vertellen dat de vrucht geen open rug en geen open schedel had. Tot ongeveer 11 weken verloopt de echo via de vagina. Met een soort pen waarover men een condoom trekt kijkt men via de vagina in de buikholte en maakt men zo een echo. Later als de vrucht groot genoeg is, maakt men de echo via de buik. De arts vroeg mij in beide gevallen (verschillende arts) of ik geen bezwaar maakte tegen de vaginale echo.

Tijdens latere bezoeken (ongeveer om de 4 weken en laatste maand om de 2 weken en op het laatste om de week en als je over tijd gaat om de twee a drie dagen) kunnen er andere test volgen, vb urinetest (om te zien of er niet te veel eiwitten in zitten), bloedtest na het drinken van suikerwater (om te zien of er geen sprake is van zwangerschapsdiabetes), vruchtwaterpunktie, tripletest, enz. Dit naar goeddunken van de arts en eventueel op vraag van de zwangere, men houdt hierbij rekening met leeftijd, erfelijkheid, vorige zwangerschappen, resultaten vorige tests, enz.

In principe kan je vanaf 15 ? 16 weken iets in je buik voelen bewegen. Dan moet je echter goed concentreren, het moet dan al juist bewegen en meestal denk je dat het gewoon je darmen zijn die knorren. Met zekerheid iets voelen bewegen is van 19 a 20 weken. Ik ben net 20 weken zwanger en zowel mijn dochter van 6 als mijn man voelde van de week het baby'tje tegen hun hand stampen.

Vanaf de 20ste week kunnen ze via echo ook alle organen zien en dit is wel een belangrijk moment omdat je dan echt weet dat er alles op en aan is.

Mijn artsen 2 verschillende konden in beide gevallen maar pas in de 20ste week het geslacht bepalen.

Tijdens de echo van 16de week zagen ze wel al iets, maar ze wilden niets zeggen voor ze het zeker wisten. Ik neem aan dat ze bij een jongen sneller zeggen omdat ze dan geslachtsdelen zien en zeker weten dat het jongen is omdat er duidelijk iets te zien is. Als ze geen geslachtsdelen zien, zeggen ze naar mijn gevoel niet direct dat het meisje is. Er moest eens een andere reden zijn waarom ze geen geslachtsdelen zien.
    wink.gif

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

Veel succes met je boek

Karina
  • Oh ja nog even toevoegen. Ik denk dat ze vanaf de eerste week na de bevruchting, dus 3de week van de zwangerschap al iets op de echo kunnen zien. Al was het maar een cel of een vorm van celdeling (in medische termen een "cyste").

De meeste vrouwen doen echter eerst een zwangerschapstest of ze wachten tot het uitblijven van de menstruatie en dan pas (als ze zeker zijn van de zwangerschap) maken ze afspraak bij de gyne. Bij de gyn? geraak je niet direct bij, dus je hebt dan een afspraak voor ongeveer 4 weken later dat is dus rond 8 ? 9 weken of als je een heel drukbezette gyne hebt, zelfs pas rond 11 ? 12 weken. De eerste echo is dus meestal ergens in die periode.
    tongue.gif
  • Bij mij was tijdens het echo op 4.5 weken een vruchtzakje in de baarmoeder te zien en op 7.5 weken een kloppend hart <3

Groetjes,
    Angela
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld