Vragen over de nieuwe site? Bekijk zeker deze forumtopic en onze FAQ! Vergeet ook je oude account niet te linken.×

roken tijdens de zwangerschap

• Hey allemaal,

Bij mijn vorige 2 zwangerschappen ben ik altijd gestopt met roken.
    Maar nu lukt het me niet echt, ik rook al wel minder maar helemaal stoppen lukt me echt niet.

Is er nog iemand die rookt of gerookt heeft tijdens de zwangerschap?
    En wat zijn jullie ervaringen hiermee?
  • Ik ben donderdag 37w en rook er nog steeds 3 ofzo blush.gif
    Maar de kleine loopt zelfs wat voor op schema dusja...
  • heb bij mijn 2vorige zwangerschappen ook gerookt, ongeveer een 10 sigaretten per dag. ook bij deze zwangerschap lukt het me nog steeds niet om te stoppen. dit babytje doet het heel goed, staat een beetje voor op groei en ook de vorige 2 waren gezonde babytjes
  • Je gaat hier waarschijnlijk een aantal verhalen lezen waarbij de kindjes van rokende mama's het toch goed doen, toch een goed geboortegewicht hadden etc.
    Maar weet dan ook dat die mama's en baby's gewoon heel veel geluk hebben gehad, want het had heel anders kunnen aflopen.

Er is genoeg wetenschappelijk bewijs om aan te tonen dat roken tijdens de zwangerschap heel veel risico's met zich meebrengt en die percentages zijn niet min. Ook na de bevalling zijn er grotere risico's op bvb wiegendood. Geboortegewicht en lengte is niet het enige dat beïnvloedt kan worden door nicotine.

Maar die risico's ken je waarschijnlijk zelf wel.
    En geen enkel 'bij mij is het wel goed gekomen' verhaal verandert daar iets aan.

Dus ik hoop voor jou, en je kinderen, dat je toch stopt met roken en er ook na de bevalling niet meer aan begint.
    Passief meeroken en zelf derdehandse rook (hetgeen in je kleren blijft hangen) zijn vreselijk schadelijk voor de gezondheid.

Informeer je goed, lees over de risico's en gevolgen. Ik denk dat je daar wel genoeg motivatie in zult vinden om te stoppen. Voor je eigen gezondheid, en nog meer voor de gezondheid van je kinderen.

Veel succes!
  • zo zullen er ook mensen zijn die:

- ongewassen fruit en groenten eten en er geen gevolg aan overhouden
    - rauw vlees en vis blijven eten en er geen gevolgen van hebben
    - die regelmatig alcohol nuttigen zonder probleem
    - die geen vitaminen genomen hebben tijdens de zwangerschap zonder probleem

MAAR... Diegene die daar wel problemen door hebben zijn veel talrijker maar die komen dat hier niet even fier verkondigen.

Je moet maar denken, als je baby geboren is, ga jij dan een sigaret aansteken en deze in zijn mondje stoppen? Neen? Waarom doe je het nu dan wel?
  • Vind het persoonlijk erg dat je het 9 maanden niet kan laten. Ik krijg een rilling over mijn rug als ik een zwangere zie roken... thumbdown.gif
  • Ik weet het allemaal dat het heel ongezond is enzo voor mezelf en de baby.
    Ik heb daarjuist mijn laatste sigaret gerookt en hogelijk hou ik het ook vol.
    Heb er met mijn vriend over gehad en hij steunt me volledig, hij gaat voortaan buiten roken dat ik er ook al niet meer in zit en dat ik ook niet telkens zin krijg in een sigaret.

En idd een zwangere zien roken het is geen zicht en vond het vroeger zelf ook verschrikkelijk.
    Zou niet willen dat er iets met de baby zou zijn door mijn stomme gedrag.
  • Ik ben absoluut tegen roken tijdens de zwangerschap!!
    Maar...als je al roker bent en plots stopt tijdens de zwangerschap kan dit nog gevaarlijker zijn voor je baby.
    Omdat de afkickverschijnselen van roken veel stress met zich mee kunnen brengen..stress die je allesbehalve kan gebruiken tijdens een zwangerschap.
    Dus als je plant om zwanger te zijn...genoeg op voorhand proberen te stoppen dat je tegen je zwangerschap geen sigaretten meer nodig hebt.
    En als je onverwachts zwanger bent...zo weinig mogelijk roken en zo snel mogelijk afbouwen.
  • Enya, sorry, maar dat van die stress is bullshit. Beter dat je meteen stopt met roken van zodra je weet dat je zwanger bent of zwanger wilt worden.

En het is niet zo dat je perse afkickverschijnselen krijgt. Ik was een zware roker toen ik zwanger was van Louise, ben van de ene op de andere dag gestopt en heb er geen problemen van ondervonden.
  • Bij zo een onderwerp heb je altijd personen die radicaal tegen zijn.
    Akkoord dat het niet gezond is maar iemand afbreken omdat ze het wel blijft doen.
    Zelf bouw ik ook langzaam af op aanraden van mijn gynaecologe mocht ik zelf niet stoppen van vandaag op morgen! Dit om stress te voorkomen, en omdat niet enkel je lichaam maar ook het embrio moet wennen aan de afbouw.
    Bij m'n vorige 2 zwangerschappen ben ik blijven roken met als resultaat een lager geboortegewicht (maar ze zijn ook beiden te vroeg geboren en dit had totaal niks te maken met het blijven roken)

Als je van plan bent te stoppen raad ik je aan oer te schakelen op een electronische sigaret zonder teer en nicotine ... mijzelf lukt het vrij goed om op deze wijze af te bouwen. Als je stopt moet je dit vooral voor jezelf doen ... iemand opleggen te stoppen werkt bij de meesten het tegenovergestelde. Doe vooral waar jij je je goed bij voelt want stress in een zwangerschap is al helemaal niet goed voor je foetus. Succes!
  • amaai wat een hoop flauwe kul hier weer. roken is zowat het ergste wat je kan doen tijdens de zwangerschap. je wil je kind, hoe klein ook, toch tegen zoveel mogelijk beschermen? waarom ga je dan domp inademen, het gaat mijn verstand te boven. ok, stress is ook niet goed, maar verder blijven roken om de stress van het stoppen te vermijden is echt wel zever.

dus stop ermee: beter gisteren dan vandaag! geef je kind aub een goede start!!

veel succes
  • Net zoals iemand hier al zei, ik krijg ook rillingen als ik een zwangere vrouw zie lopen met een sigaret in haar mond. Ik ben sowieso al heel anti sigaret, gewoon al een peuk op de grond zien liggen of een asbak zien staan geeft mij braakneigingen. Maar als ik dan iemand zie roken terwijl ze zwanger is, dan heb ik gewoon zin om op haar af te stappen en die sigaret uit haar mond te slaan. Ik kan mijn afkeer dan ook niet verbergen, als ik zo iemand zie lopen en ze kijkt toevallig naar mij, zal ze mij sowieso met een vieze blik en hoofdschuddend naar haar zien staan kijken.

Ik heb op tv een programma gezien waarin zwangere vrouwen die rookten in een toestel moesten blazen en dan lieten ze zien hoe weinig zuurstof hun babietje had in de buik, enkel en alleen door die sigaret. Bij enkele vrouwen, die zelfs maar een 3tal sigaretten per dag rookten, sloeg het toestel al alarm, wat dus wou zeggen dat hun baby zuurstofnood had. Wil je dat uw kindje echt aandoen, dat het in uw buik al aan het vechten is om frisse lucht te krijgen?

Mijn moeder rookte ook toen ze zwanger was, zowel bij mij als bij mijn broer. Mijn broer heeft er niets aan overgehouden maar ik sukkel al van bij mijn geboorte met problemen met mijn luchtwegen en ik was dan ook nog is een echt lichtgewichtje bij mijn geboorte. En ik blijf er bij dat dit te maken heeft met het feit dat mijn moeder rookte. Wat ik haar niet kwalijk neem want 32 jaar geleden waren de gevaren van de sigaret nog niet zo bekend. Maar anno 2013 is het geweten dat de sigaret een echte moordenaar is, en toch nog blijven roken, zelfs met een baby in de buik??? BAH!!!
  • Jouw vriend moet dan ook maar stoppen uit respect!
    Ik ben ook niet volledig kunnen stoppen bij mn eerste, was een.ongelukje, en oke ja hij was gezond en heel sterk maar ik.vind het zelf heel erg als ik een zwangere vrouw zie roken... zo verkeerd!
    Bij mn 2 e zwangerschap was ik op voorhand gestopt omdat deze gepland was... de 3e nu is niet gepland maar ik ben onmiddellijk gestopt vanaf ik het wist. Mijn vriend ook, daarom is het nu zo gemakkelijk... Ik ben trouwens een redelijke stresser van nature en als ik dus niet op tijd kon roken werd ik chagrijnig smile.gif maar deze keer heb ik dr totaal geen last van, geen stress en geen slecht humeur!

Veel succes en als je echt wil gaat het wel lukken, je zal zo blij zijn alS je het kan!!!!
    thumbup.gif
  • Stop er aub mee, nu je nog heel pril zwanger bent en het nog geen of weinig effect heeft op je kleintje.
    Akkoord, de meeste kindjes houden er waarschijnlijk niets aan over als mama nog 3 sigaretten per dag rookt.
    Maar stel dat er dan toch iets zou schelen aan je kindje, wat een schuldgevoel zou je daarbij dan niet hebben?
    Ik weet waarover ik spreek, mijn zoontje heeft ook gezondheidsproblemen en ik vraag me nog steeds af waar het misschien misgegaan is in de zwangerschap.
    Mijn zusje kon ook het roken niet laten tijdens de zwangerschap, 2 kindjes hadden geen problemen maar haar 3e zoontje heeft jaren gesukkeld met de luchtwegen. Lag dat aan haar rookgedrag? Dat is geen zekerheid, maar het kan wel. Hoeveel keer heeft ze niet gezegd; had ik maar niet gerookt!
  • Ik was echt een grote rookster ik rookte 1 pakje per dag toen ik zwanger was bij alle 3 men kindjes ben ik gestopt met roken. Maar telkens erna terug begonnen. Bij deze zwangerschap zei ik op 5 weken en dit is men laatste sigaret die ik gerookt heb. E het was zo ook en ik moet zeggen als ze mij 1 dag zonder sigaret zouden gezet hebben ik zou hysterisch geworden zijn. Maar neen tot op de dag van vandaag nog steeds gestopt en ben niet van plan ooit nog te herbeginnen ik zou raag nog borstvoeding geven enz. Dusja en niet kunnen stoppen iedereen kan stoppen met roken . Zit in je hoofd.
  • @ natalie: ik vind persoonlijk dat er geen grotere motivatie kan zijn om te stoppen met roken! Denk aan je kind, als er iets mis gaat, kan je jezelf dan ooit vergeven? Ik ben ook gestopt omdat we proberen zwanger te worden, wat mij (en ook mijn vriend) wel heeft geholpen is een elektrische sigaret. (de soort zonder nicotine natuurlijk!) Heb je het idee dat je toch nog een sigaret kan opsteken. Voor mij was het niet zo zeer dat mijn lichaam 'verslaafd' was, maar dat roken zo een gewoonte en deel van je leven is geworden dat het vreemd is opeens te stoppen. Hetzelfde alsof je bv elke dag veel cola zou drinken en er dan opeens mee zou stoppen. Het zit allemaal tussen je oren
  • Ik heb een collega die tijdens haar 3 zwangerschappen bleef roken. Omdat ze graag kleine baby's wou omdat die er gemakkelijker uit zouden komen. Van dat laag geboortegewicht is haar gelukt. Ze is er ook van overtuigd dat het geen invloed gehad heeft. Haat oudste heeft wel allergieën. Maar voor de rest lijken ze nu gezond. Je weet alleen niet wat de impact is op lange termijn.

Ik zou stoppen (al ben ik natuurlijk nooit begonnen), maar de gezondheid van mijn kinderen gaat voor alles. Ik begrijp ook niet waarom jullie al niet stoppen als je zwanger wilt worden.
  • Wow Kiko dat is echt ziek van je collega!
  • En ze vraagt zich dan ook nog af waarom mensen haar raar bekijken en niet met haar socializen.
  • Mijn dochtertje is op 40w plots gestorven in mijn buik, heb alles gedaan om maar zo gezond mogelijk te eten, alles voor de baby... maar helaas heeft het lot er anders over beslist en is haar hartje zonder reden gestopt met kloppen.
    De dag nadien ben ik het ziekenhuis verlaten...
    en wat zag daar aan de uitgang... een zwangere die aan het roken was disappointed.gif
    Was er echt niet goed van... ik die alles doe om zo gezond mogelijk te doen voor mijn babytje... en dan zie je daar iemand met het leven spelen van haar kind...

Ik kijk ook eens heel vies naar zwangeren die roken...
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld