borstvoedingsverlof onderwijs?

• Help!!
    Ik kan er echt allemaal niet meer aan uit hoor! Eerst en vooral zal ik al zeggen dat ik in Belgi? woon.
    Mijn uitgerekende bevallingsdatum is dus 11 januari en als ik kan blijven werken tot aan het kerstverlof, zou men zwangerschapsverlof gaan tot begin april. Ik ben van plan om borstvoeding te geven, maar nu heb ik al vernomen dat dat in het onderwijs niet bezoldigd is? Heeft hier iemand ervaring mee ofzo?
    Het enige wat ik dan kan opnemen is ouderschapsverlof? Eigenlijk vind ik dit allemaal niet eerlijk en dan nog zeggen dat die van het onderwijs het zo goed hebben... wink.gif
  • Hoi Nes,

Borstvoedingsverlof is in de meeste sectoren onbezoldigd, dus niet enkel in het onderwijs. Ik werk niet in het onderwijs en heb ook geen recht op bezoldigd borstvoedingsverlof. Je ouderschapsverlof opnemen lijkt me de beste optie en trouwens als ik goed kan tellen, valt de grote vakantie dan juist na je ouderschapsverlof wink.gif . Dus ben je nog lekker thuis tot in september.
  • Ik sta zelf ook in het onderwijs. Vooreerst moet je rekenen dat je bevallingsverlof maar start de eerste dag na de kerstvakantie. Vroeger werd de vakantie meegerekend als je niet terugkeert, maar dat is verleden tijd. Ten tweede klopt het dat borstvoedingsverlof in veel sectoren niet wordt bezoldigd, maar sommige werkgevers staan hun werknemers wel toe om te komen werken en per dag enkele pauzes meer te nemen om borstvoeding af te kolven, dat is dan wel betaald. Uiteraard is dat niet hetzelfde als helemaal thuisblijven. Ik heb ook mijn ouderschapsverlof opgenomen en dan krijg je een premie + elke maand ca. 600 euro vergoeding. Let wel: in het onderwijs kan je wel ouderschapsverlof opstarten, maar de weken die je misschien zou over hebben aan de grote vakantie kan je nadien niet meer opnemen. Eenmaal gestart bepaal je zelf wanneer je stopt, maar de rest van de drie maanden gaan verloren. Als je precies wil weten waaraan je toe bent, vraag dan aan je directie of secretariaat alles correct uit te rekenen en dan bellen zij zelfs met het werkstation om dat te controleren. 8 maanden thuis zijn is echt wel een aanrader!
  • Ja dat is het plan, als ik tot april thuis ben met zwangerschapsverlof, dan kan ik april, mei en juni opnemen als ouderschapsverlof. En dan ben ik lekker thuis tot september.
    Ik werk met gehandicapte kids en in de groep waar ik oorspronkelijk lesgaf, mag ik niet meer staan wegens te hoog besmettingsgevaar. Ze mochten mij in principe thuis laten, maar hebben me aan taakvervangende job gegeven, wat ik helemaal niet erg vind. Zoalgn ik borstvoeding geef, mag ik ook niet terug naar mijn groepje. Dus zou ik aan directie durven vragen of ze mij na de bavlling en zwangerschapsverlof geen taakvervangende job geeft, zodat ik in ziekenkas kan gaan? En zo men ouderschapsverlof niet hoef op te geven...
  • Nes, ben je vastbenoemd of tijdelijk? Als ik het juist heb, zou het kunnen dat borstvoedingsverlof wel betaald wordt in dat eerste geval, maar zeker ben ik niet.
    Ik wil ook 6 maanden BV geven, maar weet dus ook nog niet 100% zeker of het BV-verlof of ouderschapsverlof wordt. Heb bij mn oudste ook ouderschapsverlof genomen en geen spijt van hoor. Misschien eens informeren bij de ziekenkas of de RVA?

Succes!
  • Kristina, ik ben tijdelijk. Maar nu heb ik ergens vernomen dat je een bepaalde tijd in dienst moet zijn om ouderschapsverlof te mogen opnemen. Ik begin nu m'n 2de schooljaar in deze school. Pfff, ik vind het allemaal zo'n rompslomp. En ouderschapsverlof, ben mr bang dat het financieel moeilijk zal zijn...
  • Nes, voor ouderschapsverlof moet je geloof ik een jaar voor dezelfde werkgever gewerkt hebben, wat dus kan in jouw geval. Financieel gezien: 600 euro van de RVA plus 150 euro aanmoedigingspremie van de vlaamse gemeenschap als je in Vlaanderen werkt. 750 euro is natuurlijk een pak minder dan een wedde als full time werkende leerkracht... Maar het is maar voor 3 maandjes he. Werken en BV geven zie ik echt niet zitten hoor, zo onder de middag ergens in een hoekje zitten afkolven, pff.
  • Hey kristina, ik wist niet dat je nog een premie kreeg van 150euro van de vlaamse gemeenschap?? 750 euro is idd pakje minder, maar dat valt toch al beter mee dan 600 content.gif
    Waar moet je daar dan voor gaan horen??
  • Nes, probeer eens in google "ond" en "vlaanderen", ken de exacte site niet van buiten...
  • zijn jullie zeker van die ?750 per maand voor ouderschapsverlof? Want ik werk namelijk 8 jaar full time en vastbenoemd in het onderwijs in Belgi? en heb het nagevraagd en het zou maar ?550 zijn dat je krijgt.
    Ik hoop natuurlijk dat jullie gelijk hebben, dan kan het voor mij alleen maar meevallen. Maar tegen mij hebben ze gezegd dat het ?500 is + een premie van ?50.
  • Ik werk ook in het onderwijs (niet vastbenoemd) en dacht dat het iets rond de 600 euro was. Weten jullie ook of je aansluitend op ouderschapsverlof nog borstvoedingsverlof mag nemen?
  • Hoi Dames,

Ik werk ook in het onderwijs. Ik ga in september niet werken en neem daarna halftijds ouderschapsverlof. Vanaf dit jaar kan je het ouderschapsverlof halftijds opnemen en dan is het financieel veel voordeliger omdat je halftijds gewoon betaald wordt. En zo kan ik de rest van het schooljaar halftijds werken. Vind ik wel leuk.

Borstvoedingsverlof is niet bezoldigd. Maar Nes, jij staat in het bijzonder onderwijs? Dan is het een risico en wordt jij wel betaald voor de borstvoeding. Mijn vriendin heeft hier gebruik van gemaakt. In het "gewoon" onderwijs kan dit in principe niet.

Hopelijk zijn jullie wat geholpen...
  • Lieve,
    Borstvoedingsverlof moet je aansluitend op je bevallingsverlof nemen. Dus eerst onbezoldigd borstvoedingsverlof (tenzij een risico, dan heet het dacht ik werkverwijdering omwille van lactatie) en daarna ouderschapsverlof.
  • Hoi,

ik sta ook in het onderwijs, kleuteronderwijs...was (en ben) ook verwijderd omwille van risico op beroepsziekte. Bij Emily heb ik borstvoedingsverlof genoemen, dit kan je nemen tot en met de 5de maand na de geboortedatum. Ben dus bevallen op 11november'06 en mocht dus thuisblijven tot en met 10april'07. Tijdens het borstvoedingsverlof werd ik betaald door de ziekenkas. Ik ben TADD. Ben je vastbenoemd dan word je tijdens het borstvoedingsverlof betaald door het ministerie (zoals je tijdens de zwangerschap dan ook betaald wordt).
    Nu voor de 2de spruit ben ik dus opnieuw gedurende de zwangerschap thuis, en ga ik opnieuw borstvoedingsverlof nemen. Tijdens de zomervakantie zou ik dan opnieuw aan het werk moeten, dus zal het pas volgens jaar september zijn dat ik opnieuw aan het werk ga content.gif

Als je borstvoeding geeft en het lukt financieel om daarvoor verlof te nemen dan zou ik het echt wel nemen...ouderschapsverlof kan je altijd nog eens nadien nemen (weet wel niet meer onmiddellijk tot welke leeftijd je het juist kan opnemen, iemand?)

groetjes
    Nieke
  • Nieke, ik ga toch ok nog eens informeren want wil tot 6m BV geven maar weet niet of ik daarvoor MOET ouderschapsverlof nemen, ik ben halftijds benoemd in het sec ond dus misschien dat ik toch BV-verlof kan nemen afhankelijk van wat ik dan betaald krijg...

Ouderschapsverlof kan je opnemen tot je kindje 4 is, maar er is sprake dat dit kan tot ze 6 zijn, wanneer dit erdoor komt weet ik niet.
  • Voor alle duidelijkheid: Nieke gebruikt de term borstvoedingsverlof NIET juist. Dat is GEEN borstvoedingsverlof, maar werkverwijdering omwille van lactatie.
    Voor borstvoedingsverlof, dus zonder werkverwijdering krijg je geen cent.
    In het secundair (waar je ook cmv, hepatitis B en dergelijke kan oplopen en waar je ook soms met aggressieve leerlingen te maken krijgt) krijg je helemaal niets.
    Vastbenoemd, tadd, of tijdelijk... maakt niet uit.
  • hallo,

Ik sta in het buitengewoon onderwijs.
    Bij deze ben ik nu al thuis tot aan de bevalling (voorzien rond 3 janu). Daar ik bedreigd ben door beroepsziekten. 4k wordt volledig doorbetaald tot 6 weken voor datum (dan ziekenkas) daar ik nog niet benoemd ben.
    In janu wordtik benoemd en kan ik na mijn zwangerschapsverlof inderdaad lactatieverlof krijgen waar ik borstvoeding kan in geven (dit kan je 5 maanden krijgen). Dit wordt volledig betaald door het ministerie.
    Bij deze ben ik thuis tot september 2008.

Het is een hele warhoop e in het onderwijs als je er niet vanaf weet! Laat je op tijd inlichten doort de vakbond.
    En door collega's die dezelfde situatie meegemaakt hebben.

Groeten Fien
  • Hoi Fien, ik sta dus ook in bijzonder onderwijs mr ze hebben me een plaatsvervangende opdracht gegeven. Want mijn oorspronkelijke groep mocht ik niet meer doen. Nu sta ik in OV2! Maar zou ik nu aan men directie durven vragen of ze me na men bevalling geen taakvervangende job meer kan geven, zodat ik borstvoeding kan geven en toch betaald word door ziekenkas??
    Pffff, ni te doen allemaal die rompslomp!
  • Hallo Nes,

Ik zou dat toch eens gaan bespreken met de vakbond. zou zeggen cov maar dat is voor het lager h?, 'k weet niet wat het juist is in het secundair.
    Zodat je weet wat kan en dan kan je met stevige argumenten naar je directie stappen.
    Want heb al gemerkt dat ze op school het soms ook niet allemaal weten hoe het precies in elkaar zit.
    Hopelijk valt er iets uit de bus dat je borstvoeding kan geven.

Groetjes Fien
  • Hallo iedereen,
    Ik ben hier nieuw omdat ik pas weet dat ik zwanger ben. maar heb, zoals velen onder jullie een pak vragen.
    Hopelijk kan iemand mij helpen. Het cov start pas terug in september, maar zou graag al wat vroeger info krijgen.
    Ik ben tijdelijk (TADD) in het kleuteronderwijs, dus zou ik normaal gezien 1 september niet mogen starten, maar hoe zit dat dan met de betaling? Of moet ik juist de eerste dag wel nog werken? In januari word ik enkele uren benoemd, welke rechten heb ik dan voor bevallingsverlof of ouderschapsverlof?
    Hopelijk kan iemand een beetje klaarheid brengen in die rompslomp van het onderwijs. ponder.gif
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld