ontslag wegens medische reden

• Hoi,
    Ik werk sinds begin mei in een beenhouerij.
    Nu na een week kreeg ik al last van mijn rug.
    Dit is alleen maar erger geworden.
    Nu moet ik vrijdag naar de arbeidsgeneesheer.
    Weet er iemand van jullie wat dit gaat inhouden?
    En wat als ik ontslagen wordt wegens medische reden?
    ik werk nog niet zolang dus ja.
    En als ik zelf ontslag neem wegens medische redenen wat dan?

groetjes
  • mja ik werk ook sinds begin mei bij de slager .. ik had ook veel last van men rug , ma das wel overgegaan ...
    zou het ni gewoon zijn da je ff moet wennen aan je werk ?
  • Je rug heb je nog heel je leven nodig hé, dus hou hem in ere wink.gif Het kan zijn dat je ontslagen wordt als je te vaak afwezig bent door je rug. Niet omdat ze daarom niet tevreden zijn, maar ja, de beenhouwerij moet ook draaien.

Ik heb een maand vakantiewerk gedaan en ben ook moeten stoppen van de rugpijn. Maar het is zoals Sara zegt: eens je die spieren hebt, lukt het wel denk ik.

thumbup.gif Succes!
  • als ge zelf ontslag neemt kunt ge niet stempelen alst dat is dat je bedoelt.

denk dat u lichaam ook nog beetje moet wennen aan de situatie.
    ik heb gewerkt in de o'cool en dat was 8 uur rechtstaan (misschien half uurtje zitten om rap te eten)
    kwas toen ook al zwanger. na een klein 2 weken was da over.
    kheb er gewerkt van men 12 weken tot 24 weken. kheb toen moeten stoppen door BI
  • Mja neen ...
    zit nu 2 weken thuis en heb nog last.
    Al mijn spieren zijn ontstoken.
    Heb al pillen genomen maar helpt niets.
    Morgen naar controle arts zullen wel zien.
  • Misschien kun je eens naar de rugschool gaan? Daar leer je allerlei (kleine) tips om rugpijn te voorkomen, goede houding aannemen, enz... Als je baas anders tevreden is over jouw, hem hier misschien eens over aanspreken? Wie weet kan hij via één of andere subsidie of zo je naar zo'n school sturen.
    Of is het andere reden dat je pijn hebt? Zijn de werktafels te laag voor jouw lengte? Ben je al naar dokter geweest?

Anders kan het inderdaad zijn dat je spieren moet wennen of aangekweekt worden. Ik werk als 'koerman' in een bouwbedrijf. Dus ook heel de dag rondlopen, klanten bedienen, enz... Heffen valt hier heel goed mee omdat we verplicht zijn van zoveel mogelijk heftruck te gebruiken, maar de eerste maanden zag ik echt af aan mijn benen. Tegen de middag was het alsof ik al de ronde van Belgie had gelopen. Altijd maar stappen, stilstaan, op de heftruck, van de heftruck, trapjes op, enz... Maar na half jaartje was ik dat helemaal gewoon hoor. Je lichaam moet ook wat wennen aan de werksituatie he. Ik moest vroeger op mijn stage 8u per dag zitten op dezelfde stoel, en ik had echt pijn aan mijn kont, hihi. Dus zelfs dat moet wennen!
  • ik kom uit nl, en daar kan je niet zomaar ontslagen worden hoor. Dan ja je bij de bedrijfsarts langs en bij een arbeids deskundiige om te kijken wat ze voro je kunnen doen om te zorgen dat jij beter je werk kan doen. Evt aanpassingen doen enzo, dat je wel gewoon dingen kan doen, maar dat je bv niet hoeft te slepen met heel zware spullen enz enz.

Ik weet niet hoe dat in belgie zit, maar in nl mag je iemand niet zomaar ontslaan, ook niet om medische reden.
  • Je kan om medische redenen ontslagen worden als je zes maanden onafgebroken afwezig bent wegens ziekte. Wat de arbeidsgeneesheer wel kan doen is beweren dat jij nergens last van hebt en je terug aan het werk zetten, uiteraard kan je dat dan aanvechten dus weinig arbeidsgeneesheren zullen dat doen...

Als je zelf ontslag neemt kan je inderdaad niet stempelen, ook niet als het om medische redenen is volgens mij. Als je langer dan een maand afwezig bent val je terug op ziekenkas, daar kan een controledokter je arbeidsgeschikt verklaren mits aangepast werk. Kan je werkgever dat niet bieden heeft hij het recht je te ontslaan.
  • Hier kom je uiteindelijk ook wel op ontslag uit hoor, maar dan ben je 2 jaar verder als je een vast contract hebt.
  • Dat is wel wat ja! Bij mij is het allemaal vrij goed gekomen, ik wilde mijn ontslag niet geven en heb het dus dankzij de ziekenkas wel gekregen zodat ik terug kon gaan studeren. Maar ja, als je echt serieus ziek bent is een half jaar niet zo lang hè...
  • Nee, inderdaad. Ik heb ooit ooit gewichts problemen gehad, kon ik ook niet meer wat ik deed, terug studeren inderdaad, omgeschoold naar docent, betaald gebleven door die werkgever (deed laboratorium onderzoek). Toen dus in dienst bij die school. Toen diagnose hersentumor. Weer thuis, nu is het klaar met werken dus. Een jaar betaald je werkgever, dan een jaar ziektewetuitkering, dan een keuring. Ben nog niet volledig afgekeurd, maar wel voor voorlopig tot volgende keuring (na een jaar, maar als ik na 2 jaar niks had gehoord kon ik wel eens bellen..? huh..?), gezeur, gaat niet meer goed komend dat ik weer ga werken hoor, ja, na de dood en reïncarnatie ofzo, maar niet met deze shit. Kindjes en een huis is meer dan genoeg drukte voor mij.

Wat heb jij? wat deed je en wat studeer je nu?
  • Oh ja, alsof je zelf gaat bellen voor een keuring, krijg je dan niet minder betaald?

Ik werkte als uitzendconsulente (vandaar dat ik wel redelijk op de hoogte ben van arbeidswetgeving ook) en heb fybromialgie, een spierziekte, heb er over het algemeen niet echt veel last van maar lang in dezelfde houding gaat me echt niet af. Nu ga ik dus voor kleuterjuf content.gif Zal ook wel zwaar zijn maar dan is het tenminste iets wat ik echt WIL doen, kan niet zeggen dat commercieel werk echt mijn ding was bigsmile.gif Aangepast door Kimmi op 24/06/2010 13:13
  • In België betaalt de werkgever van bedienden een maand loon, van arbeiders 14 dagen (als je niet meer in proefperiode zit). Daarna val je op de ziekenkas en die beslissen dan hoelang je uitkering krijgt (m.a.w. wanneer controlearts je terug naar het werk stuurt)

wave.gif
  • Haha, ik was aan't denken: 9maand volgen en ondertussen elkaars foto's op FB aan't bekijken tongue.gif
  • Als dat geen multitasking is thumbup.gif
  • hihi, leuk zo he bigsmile.gif met foto's erbij. Ik had kimmi alleen blond ingeschat, mis dus tongue.gif

Hier krijg je het eerste jaar ziek 80 % van je loon, en daarna 70%.
    Nu blijft het dus op de 70%.
    En nee, ik ga niet bellen hoor, waarom zou ik. Als ik weer wilde werken kon ik ook bellen. Alsof het mijn keus is zo.. grrrr.

Nouja, whatever. Fibromyalgie is ook vervelend zeg upset.gif Kleuterjuf zal zeker zwaar zijn, maar ook super leuk! Kan me voorstellen dat dat meer je ding is! Ik was in het onderwijs ook beter op mijn plek dan in het lab hoor wink.gif

Ik moet zo gaan, gesprek over Stan op het dagverblijf omdat ie naar een volgende groep gaat!

wave.gif
  • Dat is wel wat meer dan hier, je zou wel gek zijn inderdaad!

Och, er valt goed mee te leven hoor, als ik maar op mijn eten enzo let. Kindjes zijn inderdaad leuker dan ongemotiveerde losers...
  • Kriekske,

moet je naar de arbeidsgeneesheer of de controlearts? Zijn 2 verschillenden hé. Beiden hebben in ieder geval beroepsgeheim en mogen aan je werkgever geen medische gegevens zeggen.

Controlearts kan bekijken of je al dan niet in staat bent om te werken. Hij kan bv zeggen dat je dag erna weer aan de slag moet. Dit kan je aanvechten.

Arbeidsgeneesheer kan dan weer samen met jou bekijken of er aanpassingen nodig zijn op de werkvloer die je kunnen helpen.

Normaal gezien kunnen ze je niet zo snel ontslaan om medische redenen.

Succes!
  • Als de arbeidsgeneesheer vaststelt dat je idd rugpatient bent en dus je werk daar niet kan doen, denk ik wel dat je ontslaan kan worden.
    Da's eigenlijk wel logisch: je bent niet in staat om het werk te doen waarvoor je bent aangenomen.

Het hangt ook af van het soort contract dat je hebt he: tijdelijk, vast, proefperiode, interim,....
  • 7 jaar geleden heb ik ontslag wegens medische redenen genomen,ik kon gaan stempelen toen.
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld