We zijn er even tussenuit. We zijn er terug op 11/8.×

Marginale Namen ??!!

• Hallo allemaal ,

Regelmatig kan je hier op de site lezen over "marginale" namen.
    Steeds vraag ik me dan af wie dat er het recht heeft om het is eender welke naam dan ook marginaal te noemen.

Je kan een naam niet mooi vinden , te modern of te klassiek , te ...
    maar om een naam dan dadelijk te klasseren onder "marginaal" vind ik persoonlijk toch wel heel ver gaan hoor.

En ook al kiezen mensen voor een moderne naam die afkomstig is van een of andere bekende persoon of knutselen ze zelf met letters een naam in elkaar.
    Kiezen ze voor een naam die veelvuldig voorkomt of juist bijna niet.
    Voor elke persoon die zijn kind een naam geeft zal deze naam wel een of andere betekenis hebben.
    Anders hadden ze zelf nooit die naam gekozen voor hun kind.

Dit is mijn mening hierover ,nu ben ik benieuwd hoe jullie hier eigenlijk over denken.

Groetjes Jessy
  • in mijn middelbare school tijd had je de sjonnies en anita's. Dat is bij mij altijd wel een beetje blijven hangen als namen voor een bepaalde soort mensen
  • lol Marleen, bij ons was het johnny en marina

nu ik ken een Marina en een Johnny, allebei fijne mensen en verre van marginaal!!

pff de term marginaal vind ik zo ongepast eender wanneer, want wanneer is iemand marginaal hé...

vroege buren waren jong koppel, eeuwige doppers, zij op ziekenkas maar niet ziek enzo, de naam van hun kinderen: Sara, Lotte en Dora.

allesbehalve 'marginale' namen, maar toch zullen veel mensen hun in dit vakje gestopt hebben.

wave.gif
  • Het woord 'marginaal' krijgt gewoon een foutieve connotatie, dat is het probleem. Er zijn verder wel studies gedaan om uit te zoeken of bepaalde namen meer voorkomen in bepaalde milieus en dat is dus inderdaad zo. En dat heeft dan weer niks te maken met persoonlijke ideeën i.v.m. namen, het IS gewoon zo dat bepaalde namen 'typisch' gekozen worden door mensen uit dit of dat milieu. Zoals steeds, bevestigen uitzonderingen de regel.
  • Hier gaan we weer.

Onze jongen heeft een marginale naam.

Maar ik heb eens onder gewoon anoniem de naam gezet als Kenji een meisje zou geweest zijn. En dan zouden we uit een betere klasse gekomen zijn. Dus omdat we een jongen hebben zijn we marginaal.
  • Betekenis en herkomst van Kenji

Kenji is een Japanse jongensnaam.

De betekenis van de naam is `sterk, gezond tweede zoon`.

Dat is de uitleg die je op vele sites vind. En naar het schijnt is het in Japan ook een oude naam net alsof je hier Louis, Leon, Tuur, ... hebt
  • Ben het met Dieke eens, maar...
    Je kan een naam best marginaal, ouderwets, mooi, lelijk of wat dan ook vinden. Het is toch jouw mening. Dit hoeft helemaal niet feitelijk onderbouwd te zijn of te kloppen.

even off topic, in Nederland wordt dat woord marginaal niet eens gebruikt. Moest er dus ontzettend aan wennen.
  • Beste Kelly ,

dit is nu precies wat ik bedoel.
    Ook al vind men dat jou naam "marginaal" is (ik persoonlijk vind hem heel mooi) hij heeft een pracht van betekenis.
    En die betekenis is meestal ook een extra feit voor ouders om voor een naam te kiezen.
    En trouwens waarom zou jou naam onder die categorie moeten vallen ?

@ dieke , studie's kunnen veel feiten ook omdraaien.
    het hangt er al vanaf hoeveel mensen ze onderzocht hebben en in welke "milieu's" landen of regio's ze de onderzoeken deden.

groetjes Jessy
  • tja, "marginalen" vinden hun eigen soort namen nooit marginaal omdat ze zichzelf ook niet marginaal vinden.

vandaag in het park: ik zie een koppel met een kind: man met vettig lang haar, bierpens, tattoos, t-shirt met zo vuur en draken op enzo; de vrouw ook lang vet haar, t-shirt dat te klein is voor haar vetrollen, jeans minirokje, met open mond kauwgom aan het kauwen. Roepen ze naar hun kind: chelsea!
    niet marginaal? goofy.gif
  • Hoi,

ik ben van Nederland en idd hoor je hier de term 'marginaal' niet. Ook hier is er zo'n onderzoek geweest waaruit bleek dat bepaalde namen veel meer intrek zijn bij wat lager opgeleide mensen en bepaalde namen juist meer bij hoger opgeleide mensen.

Er zijn inderdaad namen die ik niet mooi vind, omdat het op mij wat associaal of marginaal overkomt. En eerlijk gezegd kom ik met regelmaat mensen tegen waarbij ik zo'n naam verwacht en dan roepen ze hun kind en is het inderdaad 'zo'n naam'. Net zoals de namen van een groot deel van de kindjes uit bijv. de serie tienermoeders.

Maar dit vind ík, alleen zal ik nooit zo snel hardop zeggen dat ik een door iemand gekozen naam associaal of marginaal vind. Dat is een persoonlijke keuze. Gelukkig maar, want anders werd het zo saai.

Dus ik vind het wel belangrijk dat je met respect naar elkaar reageert en niet elkaars gekozen namen de grond inboort. Maar daarnaast is er gewoon onderzoek naar gedaan en dat kun je ook niet negeren.
  • mamavananne: ik was net hetzelfde aan het denken over die serie 'tienermoeders'. Zo voorspelbaar welk soort namen die gingen nemen. En kelly: geloof me, die meisjes hebben heus niet achter de betekenis gezocht hoor, die vonden die namen gewoon mooi. En terecht dat ze die naam dan ook kiezen.
    Vind ik niks mis mee. Maar het valt op dat er bepaalde milieus (vind ik ook zo'n raar woord) bepaalde namen kiezen.
    Overlaats was er op tv iets met rijk en arm. Ik heb maar 1 aflevering gezien en ja, de rijke hadden totaal ander soort namen als de armen. Zo voorspelbaar.
    Het woord 'mariginaal' hoor ik ook niet graag.

En er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk he.
  • die onderzoeken worden nogal breed gehouden. Toen ik in het ziekenhuis lag na de geboorte van Seppe heb ik aan zo'n "namen-onderzoek" deelgenomen, een doctoraat-student die er nu weer een studie rond aan het doen is en alle ziekenhuizen in de regio aan het afgaan was. En het ging dus inderdaad over welke namen associeer je met welk milieu...
    Tja, en dan moet ik wel toegeven dat ik ook zo hokjes-denk, dat doet iedereen wel. Maar iedereen is vrij de naam voor zijn kind te geven die hij wil. Ik denk er dan misschien wel het mijne van, maar zal die persoon daar nooit op aanspreken, als hij/zij die naam graag hoort dan is dat zo. Ik hoop alleen dat ieder er steeds wel bij stilstaat dat dat kind de naam voor de rest van zijn/haar leven moet meedragen, er ook een job mee moet vinden etc...Vind het dan wel erg dat er bijvoorbeeld in België een "Babyface Ralph" rondloopt of mensen die hun jongen "Boy" noemen of zo.
  • Is een eeuwige discussie hé. Terwijl er wel degelijk onderzoeken zijn gebeurd die het verband aantonen tussen voornamen en sociale klasse. In mijn ogen is het kortzichtig te denken dat ze die onderzoeken manipuleren, daar heeft namelijk niemand baat bij.

Maar hey, niemand hoeft zich toch aangevallen te voelen? Er staat in geen enkel onderzoek dat ALLE kinderen met zo'n naam meteen marginaal zijn??

Ik noem nu gemakshalve marginaal, terwijl het eigenlijk gewoon om een lagere sociale klasse gaat, niet om marginale mensen, want dat is nog net iets anders.Aangepast door Steph op 31/07/2010 21:08
  • Smaken verschillen natuurlijk. Bij mijn keuze van namen hou ik ook rekening met het feit dat mijn kind van jong tot oud met diezelfde naam door het leven moet gaan. Als ik dan bepaalde namen hoor, dan vind ik dat echt moeilijk om me die als veertiger voor te stellen.

Toen ik aan m'n papa zei dat ik Ferre een mooie naam vond, vond die dat al ne rare naam. Dus die generaties denken nog iets klassieker dan wij nu.

En misschien is het woord 'marginaal' wat zwaarbeladen. Als ik dat plaats in de context van de y-familie (16 kinderen, al hun namen eindigend op y) dan vind ik dat er gewoon stuik over.
    Wendy, Cindy, Jimmy, Brendy, Sonny, Sandy, Purdy, Chardy, Yorry, Yony, Britney, Yenty, Ruaby, Xanty, Pearly en Lovely. Dat is precies teveel van 't goede. Ik hoor echt niet graag namen als Chelsey, Chastity, Lovely, Britney etc. Das zo Amerikaans.
  • bEstaan er dan marginale namen?
    ieder moet voor zijn eigen uitmaken wat voor naam ze hun kind geven.
    er zijn ook soms namen waarvan ik zeg dat zou niets voor mij zijn maar marginaal nee.mijn zoontje noemt branko ik durf te wedden dat velen dit geen mooie naam vinden en ja naar branko strupar genoemd

groetjes
  • Een naam zegt veel over een persoon. Als ouders kinderen een naam geven, geven ze het onbewust ook iets anders mee. Een naam zegt doorgaans inderdaad uit welk milieu je komt, wat je interesses zijn, wat je opleiding is, etcetera. Daar zijn verschillende studies naar gedaan. Maar in zo'n studies staat nergens het woord marginaal, wel lager opgeleid. Maar lager opgeleid is toch geen synoniem voor marginaal?
    De echte marginalen, zij die aan de rand of zelfs buiten de samenleving staan, geven hun kinderen doorgaans niet eens namen met een -y, namen uit tv-series of 'Hawaiiaanse namen' (type Keanu), maar kiezen de vreemdste combinaties. Jean-Baptist en Eddy bijvoorbeeld.

Maar inderdaad, door je naamkeuze, weet men onbewust veel over je. En de uitzonderlingen bevestigen de regel. Een collega en zijn vrouw, beiden universitair opgeleid, kozen twee namen met een -y of -i voor hun kinderen en dat weekte heel wat reactie, omdat de collega's die namen toch helemaal niet verwacht hadden.

Enkele maanden geleden zapte mijn man op tv en kwam bij een programma over tienermoeders. Hij vroeg: raad eens hoe die meisjes heten. Ik noemde drie namen en ik had drie keer prijs! Dit bevestigt dus nog maar eens de studie, maar houdt uiteraard geen oordeel in over iemands persoonlijke naamkeuze. Je kiest als ouder wat je mooi en passend vindt, en zolang het niet beledigend is voor het kind zelf, doet ieder wat hij/zij wil. Het ergste wat je als ouder kan overkomen is dat je kind een naam heeft die je zelf niet mooi vindt...
  • Uit onderzoeken komt idd naar voren dat er bepaalde namen zijn die meer voorkomen bij mensen met een lager inkomen.

Maar iedereen is gelukkig, tot op zekere hoogte, vrij om te kiezen welke naam zij hun kind geven. Want zeg nou zelf welke liefhebbende vader of moeder noemt zijn kind nou Vuvuzela (pas gebeurd en natuurlijk geweigerd.)

Persoonlijk ga ik zelf liever voor de makkelijke (korte)namen en ben ik geen favoriet van Tiffany en Charity. Maar gelukkig heeft iedereen een eigen mening anders heet iedereen hetzelfde wink.gif .
  • een naam is idd persoonlijk.

maar wat mij tegenwoordig meer opvalt is hoe 'origineel' je naam tegenwoordig moet zijn!
    mensen maken vaak zelf namen met zoveel mogelijk klinker na elkaar, dat ik soms denk: ocharme als dat kind ooit zal naam zal leren schrijven, of 1000 keren in z'n leven zal moeten spellen..

ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind simpel vaak het mooiste.

ik heb ooit gelezen (in welke mate het klopte natuurlijk), dat kinderen wiens naam eindigd met Y een minder hoog IQ hebben. hadden ze een studie rond gemaakt.
    juist of niet?
    mijn schoonvader zijn naam is Rudy, en dat is een vrij slimme man goofy.gif

wave.gif
  • mijn zoon zijn naam eindigt op Y, down.gif heb deze naam gekozen omdat het een hele mooie betekenis heeft ( nieuwe maan )

jammer dat mensen zelfs 'namen' in een hokje stoppen
  • Ik ga nu niet direct het woord marginaal linken aan een naam, maar het valt toch wel op dat mensen uit een "lagere" klasse totaal andere namen zullen kiezen dan mensen uit een "hogere" klasse
    Onder de kinderen van een dokter ga je niet vlug een Kenji, Chelsea, Lovely horen, maar die gaan eer kiezen (denk ik) voor een Cedric, Louise, Victor enzo
    En omgekeerd.

Eerlijk vind ik dat je aan een naam echt wel hoort uit welke "klasse" ouders komen.

En dan heb je idd mensen die precies namen ineen knutselen om toch maar orgineel te kunnen zijn.
    Maar elk zijn ding vind ik, en idd neem gewoon een naam dat je beiden graag hoort, maar denk dan vooral ook aan het feit dat de naam een gans leven bij die persoon moet horen.
    Al wordt ie dokter, notaris, dokwerker, magazijnier....
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld