< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Popje.com

Houten speelgoed

BabyGoodies.eu

Rainbowbabies

Baby Junior

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Baby's gezondheid » " Het grote verkoudheids-topic "

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Baby's gezondheid
" Het grote verkoudheids-topic "
15/07/2010 @ 22:27
ria

Ola, Ellen loopt nog steeds rond, super, seg!
Meid, nu is het de ideale moment om te bevallen: het is koeler.

Wasda, Jarno helemaal in de ban van zijn Amedee. Leuk, seg.
Ook jullie zo'n fel onweer gehad. Hier heeft het fel gewaaid en hard geregend. Onweer was in de verte te horen, bij jullie dus .
Sandalen al gedroogd? En anders heb je een goei reden om er nieuwe te gaan kopen .

K'tje, tall ships race tegengeslagen, da's jammer.
Oei, avondperikelen bij de kids? Da's misschien de adrenaline van het IBO. Daarbovenop nog het warme weer, da's lastig om ze in bed te krijgen.

Hier zijn we toch met onze kerel naar de KA geweest: hij bleef gal braken. Zijn eten verteerde dus wel, maar hij braakte gal.
Hij heeft dus een maagonsteking, zit voor 2 weken aan de Zantac.

Oepsie, de batterij van de pc is plat.

Later meer
Ria
Link naar deze reactie
16/07/2010 @ 09:45

Ik heb geen FB, dus kan het daar ni opvolgen. Dus Wasda: we rekenen erop dat jij ons op de hoogte houdt, hé! Want ik veronderstel dat de geboorte ook wel via FB zal bekend gemaakt worden.

@Ria: ocharmkes! Een maagonsteking. Dat kan geen deugd doen, natuurlijk! Hopelijk is hij snel beter met die zantac.

Iben is duidelijk moe na zo'n weekje IBO. Al gaat hij 's middags daar ook wel slapen, hoor. Maar toch, 't is vermoeiend, hé. Maar gisterenavond geraakte hij ni in slaap. Meestal is het Yorunn die nog even blijft babbelen en spelen, maar die sliep na 5min al. Iben heb ik na een klein uurtje toch even terug uit bed genomen, 10min later er weer ingelegd (ondertussen heeft hij ni anders gedaan dan op m'n schoot gelegen) en toen is hij wel in slaap gevallen.

En nu is mijne grote vent ziek. Gisterenavond koorts, vanmorgen al wel beter, maar 'k heb hem toch naar de dokter gestuurd zodat hij wat kan bijslapen vandaag. Hij denkt meestal alleen maar aan het werk, maar vandaag gelukkig eens niet.

Afgelopen nacht was ietske beter dan de vorige. Nu 'maar' 3x eruit gemoeten, vorige nacht nog 5x.
Link naar deze reactie
16/07/2010 @ 11:36
Ellen

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey dames,

Ja ja hoor ik waggel hier nog steeds rond De baby zit blijkbaar nog goed daar in mijn buik, mr voor mij begint het wel wat door te wegen. Maandag was alles ook nog ok bij de gyn. nog steeds geen opening. Gisteren had ik een beetje bruin verlies en ik ben toch maar ff naar het ziekenhuis geweest om aan de monitor te hangen. Mr op de monitor waren niet echt veel weeën te zien. Ik zei nochthans tegen de vroedvrouw dat mijn buik thuis wel actief is, mr op die moment in het ziekenhuis dus niet. Ik zal gewoon moeten afwachten tot moeder natuur beslist dat de baby mag komen.

Hier dus ook een Jarneke dat wat last heeft van zijn maagje. Gisterenavond toch flink wat overgeven. En klagen dat hij pijn heeft! Hij heeft zo geslapen van een uur of 8 tot een uur of 3 van de nacht. En dan heeft hij ook terug wat overgegeven. Ook wat gal. Dus heb ik hem een motilium suppo gegeven en dat heeft wel geholpen blijkbaar. Nu lijkt hij weer de "oude". Alléé ik zal zien wat het straks gaat zijn eh. Mr hij is hier toch mooi aant spelen nu.

Ik dacht in mijn eigen als ik nu moet vertrekken dat is het ook niet! Maar natuurlijk heb je het niet altijd in de hand eh.

Groetjes

Link naar deze reactie
16/07/2010 @ 16:32
marijke

Hier zijn wij nog eens

Na de vallingen van de jongsten doet Nienkt het beter
Ze heeft een zware bronchite tegen een longontsteking aan en dit dus niet zien aankomen he. Binnen de 12u had ze er last van.
Ook ineens 40° koorts.
Dit weekend gingen we normaal naar de Ardennen.
Wim gaat waarschijnlijk met Liene en Wiebe en blijf thuis met Nienke
Kan zij lekker uitzieken en door mama verwend worden en de andere 2 lekker met papa mee.
Opa en oma zijn daar ook alsook schoonbroer en zijn familie. Dus die zullen zich ook wel amuseren daar. En genoeg handen om te helpen.
Want we moeten daar eigenlijk bomen gaan opruimen na de grote storm
allemaal wegleggen klaar maken voor verkoop en ik mag lekker in het Frans gaan onderhandelen over de houtprijs. Dat laatste amai amai

Ga nu Nienke verder verzorgen tot later

Marijke
Link naar deze reactie
17/07/2010 @ 10:23
ria

Batterij van de pc is terug opgeladen

Ik heb ook geen FB, dus net als K'tje, reken ik op Wasda om ons op de hoogte te houden.
Maar voorlopig waggelt Ellen nog steeds rond .
Oei, Jarne ook last van zijn maagje Het zit echt onder de mensen, hoor. Soigneer hem maar goed, hoewel ik goed kan begrijpen dat je dit nu extra zwaar valt. Nog even afwachten en dan zal baby wel beslissen om te komen piepen. Wie had dat gedacht? Dik 39 weken - echt super, meid!
Licht verteerbare maaltijden zijn altijd goed, hé en vooral veel drinken.

K'tje, kids stikop na een weekje IBO, da's normaal, hé. Ze zijn zo actief bezig en dat in combinatie met de drukte. Het is voor hen wel leuk in de vakantie om zo'n dingen te doen, maar het verschil met school is soms zo klein, dat het niet echt rustgevend is. Onze kids hebben het zwaarste stuk van de vakantie gehad: volgende week vakantie bij papa, dan nog 2 dagen opvang en dan 1 week vakantie bij mij. Dan komt onze babysit 2 dagen oppassen en dan hebben we ons groot verlof. Dus ze moeten nog 2 x naar het IBO.
Waarschijnlijk was Iben te moe om in slaap te geraken. Heeft hij voor de rest goed geslapen? Waar gaan de kids volgende week naartoe?
Ai, nu hubbie ziek? Wat was het verdict van de dokter?

Maar Marijke, toch, nu Nienke ziek . Een longontsteking komlt echt heel plotseling op. Hebben we met onze jongste ook gehad. 's Middags at hij nog normaal en om 15h lag hij als een zielig vogeltje in de zetel met 40.7 koorts. Verzorg ze maar goed, een weekendje mama voor haar alleen zal goed doen. Heb je opvang voor volgende week?

Hier valt alles stillekes aan terug in zijn plooi.
Het was wel effe schrikken toen de KA zei dat hij een maagontsteking had, een gevolg van reflux. Ik voelde me opeens zo schuldig, als baby heeft hij zware reflux gehad (heeft Zantac genomen tot hij 18 maanden was)en ik heb dit echt niet herkend of zien aankomen. Blijkbaar kan dit altijd terugkomen, zoals nu dus. Nu valt dus de puzzel compleet in elkaar. Dit is blijkbaar al een hele tijd bezig. Op het einde van het schooljaar zat hij constant met zijn ganse vuist in zijn mond, klaagde soms van "mondpijn" of "tandpijn" (na checkups bij HA en tandarts was er nooit iets aan de hand) en zeverde hij nog erger als een baby. Hij slikte zijn speeksel niet meer door, liet het gewoon uit zijn mond lopen. De druppels tekenden echt af op onze parket, nu snap ik waarom: het maagzuur. Het was ook al weken dat hij vreselijk slecht at. Wij dachten dat de warmte er de oorzaak van was. Het eerste weekend van de vakantie had hij ook "zonder aanwijsbare reden" 39° koorts. Volgens de KA was dat toen allemaal al bezig.
Echt waar, ik voelde me woensdag ellendig: ons ventje had aangegeven dat hij zich niet lekker voelde en toch hadden wij zijn signalen niet begrepen .
Maar, ondertussen doet de Zantac en de Motilium zijn werk: vanmorgen heeft hij mee croissants en chocolade broodjes gegeten .

Allé, ga de kids een beetje entertainen. Het regent hier: ze zijn teleurgesteld dat ze niet buiten kunnen spelen.

Groetjes,
Ria
Link naar deze reactie
18/07/2010 @ 10:46
ria

Nog geen nieuws van Ellen?
Het zal echt niet lang meer duren, hoor.

Marijke, hoe is het met Nienke? Aan de beterhand? Ik hoop het echt, hoor.

Wasda, K'tje en andere dames: alles OK?

Wij zijn super content: ons venteke is op het eerste zicht helemaal terug de oude. Hij heeft gisteren de ganse dag door gegeten, hij had constant honger. Vanmorgen heeft hij zelfs 4 boterhammen met choco binnen gewerkt . Oef, nu kunnen we met een gerust gemoed aan papa's week vakantie beginnen.

Wij gaan genieten van het zonneke.
Straks BBQ-en bij vrienden.

Groetjes,
Ria
Link naar deze reactie
19/07/2010 @ 10:39
marijke

Hoi Nienke is terug naar de opvang geen probleem meer hopelijk
ze is heel levendig terug
weekend was leuk
samen in de zetel filmpje gezien, lekker chips gegeten, in bad geweest
naar vrienden hun nieuwe huis gaan zien

echt super leuk
enkel toen papa gisteren terug was had ze het heel moeilijk echt aanpassen terug.

Maar nu alles terug beter
reageer vanmiddag nog wel een keer uitgebreid.

Marijke
Link naar deze reactie
19/07/2010 @ 12:52
Wasda...

Hey mama's,

Even snel van op het werk: Ellen is gisteren bevallen. Alles gaat prima met mama en kindje en de baby mocht onmiddellijk op de kamer.

Ik laat het aan Ellen over om jullie de details ivm naam en geslacht te verkondigen.

Liefs,

Wasda...
Link naar deze reactie
19/07/2010 @ 21:12
ria

Proficiat voor Ellen! Wij wachten op het bevallingsverhaal.

Ria
Link naar deze reactie
20/07/2010 @ 10:57

Joepie!! Hiephiephoera voor Ellen en beebke 2!
Hopelijk laat ze snel iets van zich horen!

Man was ziek dit weekend, dus 't was druk met m'n 2 bengels.
En dan gisteren: Gisterenavond lagen de kids in bed. Hoorde Yorunn nog wat tetteren, maar dat doet ze vaak (tegen haar poppen). Ineens roept ze "Mamaaaa, Iben kruipt in m'n bed!". Meneerke wou er ni meer uit, hij wou bij Yorunn slapen. Vermits ik zelf doodop was, had ik geen energie om er tegenin te gaan, en heb dus maar zijn matras in haar kamer gelegd. Waren ze allebei tevreden mee, en.... Yorunn heeft voor het eerst in maaaaaaanden rustig geslapen.
Zien hoe het evolueert, maar ik denk dus dat het terug "met 2 op 1 kamer" wordt.

'k Ga verder doen. Zit op 't werk. Mss tussen de middag wat meer tijd.

Link naar deze reactie
21/07/2010 @ 21:37
ria

K'tje, jullie hebben een mogelijke oplossing gevonden voor Yorunns onrustige nachten. Hopelijk blijft het zo en dan zou ik niet twijfelen: samen op de kamer. Een collega heeft net hetzelfde voorgehad: beide kids sliepen rotslecht (leeftijdsverschil is maar 17 maand), tot ze ze van pure ellende samen op één kamer legde. Ze sliepen als roosjes. Sinds vorig jaar (oudste wordt 11 in het najaar) slapen ze terug apart, op vraag van de kids.
Waar zijn de kids deze week?

Wasda, alles OK?
Marijke, bij jullie ook? Aan't aftellen naar jullie verlof in augustus?

Vandaag mijn vrije dag, dus de nationale feestdag is dit jaar geen extra vrije dag geworden. Voor de rest weinig spectaculair nieuws. We hebben vandaag op ons gemakske wat gerommeld en vooral opgeruimd. Een beetje - basic - gekuist: kuisvrouw heeft deze week verlof. Zal blij zijn als ze volgende week terug is.

Groetjes,
Ria
Link naar deze reactie
22/07/2010 @ 10:05

@Ria: één van de redenen dat we de kids terug apart hebben gelegd (na de verbouwingen sliepen ze eventjes samen), is omdat Iben vrij onrustig sliep. Yorunn sliep toen als een roosje, maar Iben niet. En apart sliep hij veel beter. Wisten toen natuurlijk niet dat Yorunn terug slechter zou gaan slapen!!
Enfin, afgelopen nachten ging het op en af. De ene keer werd ze wel wakker, de andere keer niet. We gaan in 't weekend eens bezien hoe we het kunnen regelen, want hoe het nu is, kan het ni blijven (Iben z'n matrasje ligt op de grond in Yorunn haar kamer).

'k Hoop dat Ellen zich snel meldt met haar verhaal.
Link naar deze reactie
22/07/2010 @ 18:32
Wasda...

Hey mama's,

Ik zit er een beetje verveeld mee hoor. Aan de ene kant vind ik het sneu dat ik jullie zo in het ongewisse laat ivm Ellens beebje, maar aan de andere kant probeer ik me in Ellens plaats te stellen en dan denk ik toch dat ze liever zelf haar grote onthulling hier komt doen.
Voorlopig geen nieuws meer op FB van haar, dus denk ik dat ze momenteel een beetje op haar plooi aan het komen is.

Super Ria dat je ventje er weer helemaal bovenop is. Jij ook al een feestdag kwijt? Hier van hetzelfde en vermits het interim is, dan zelfs ook nog niet betaald. Twee keer balen dus.
Heeft de paps al wat plannen om met de kids op te trekken?
Hier is mijn man vandaag en morgen met ons ventje thuis. Ik ben thuisgekomen deze namiddag en vond het huis leeg. Die twee mannen zijn dus weer op schok. Ons ventje kan er maar van genieten hé.

K'tje, oei, samen slapen is beter voor Yorunn, maar apart is dan weer beter voor Ibentje. Ai, ai, hopelijk zijn het maar tijdelijke perikelen.

Marijke, amai zeg, direct zo een longontsteking. Arm Nienke toch. Ik ben zo blij dat ze er al terug bovenop is. Hopelijk kan ze snel terug aansterken. Hoe bevalt het je op je nieuwe job?

Groetjes,

Wasda...
Link naar deze reactie
23/07/2010 @ 15:23
Ellen

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey dames,

Eerst en vooral sorry dat ik jullie zo lang heb laten wachten op een antwoordje van mij. En Wasda ik had het je heus niet kwalijk genomen moest je het verteld hebben hoor !

Dus afgelopen zondag 18 juli zijn Patrick en ik de trotse ouders geworden van een flink zoontje dat we naam Kobe hebben gegeven. Hij woog 3,130 kg en was 48,5 cm groot. De bevalling is zeer vlotjes verlopen met als gevolg dat de papa de geboorte heeft gemist . Zondagmorgend was hij nog vertrokken om te gaan mountainbiken. Op die moment voelde ik mij nog uitstekend. Hij had me nog bij mijn ouders afgezet, want onze Jarne was bij hen blijven slapen. Kort daarna begon ik echt zéér te krijgen in mijn rug, dus weeën maar ze waren echt nog hééél onregelmatig. Rond half 11 zei ik tegen mijn ouders dat ik mij vlug een douchke ga nemen, want ik had horen zeggen dat dat wat verzachtte. En ik vermoed dat onder de douche mijn water is gebroken, want toen had ik echt lastig en kon mij bijna niet meer aankleden van de zéér. Mijn ma al naar Patrick gebeld om te vragen waar hij al zat, mr hij zat nogal ver van de deur. Ik kon daar onmogelijk op wachten ... want ik had al persweeën. Dus mijn ma met mij naar het ziekenhuis. Ze heeft me voor de deur afgezet en ik ben al waggelend naar het verloskwartier gegaan. Daar hebben ze me dan opgevangen en onmiddellijk op dat verlosbed gelegd. En ja hoor ik had al volledige ontsluiting, mocht al onmiddellijk gaan persen. En na 3x keer persen is onze Kobe geboren. Onvoorstelbaar maar waar. Ons moeder heeft de geboorte meegemaakt en de papa was een kwartier te laat. Zelfs de gyn. was maar net op tijd daar!

Kobe is perfect gezond en is dus deze keer onmiddellijk mee naar huis mogen komen. Maar de mama heeft het iets moeilijker nu. Omdat alles zo snel is gegaan, heb ik mijn weeën alleen moeten weg blazen zonder de hulp van de vroedvrouwen en zo heb ik een erge vorm van aambeien opgelopen. En geloof me dat doet zeer hoor! En dit kan dus nog een lange tijd aanslepen. Mijn apotheekkast steekt vol met medicamenten en zalfkes ervoor! Daarbovenop heb ik nu ook enorm dikke voeten en benen, die heb ik dus ook na mijn bevalling gekregen. Tijdens de zwangerschap enkel dikke voeten. Plus ben ik nog geknipt ook, mr daar heb ik gelukkig niet al te veel van geweten. Ik was begonnen met BV, mr ik vermits ik moest afkolven heb ik snel opgegeven. Omdat ik toch wel vermoeid was & dus zeer had. Dus de bevalling is goed verlopen, mr achteraf heb en zie ik toch af hoor.

Maar gelukkig weten we dat het wel zal beteren eh. Een geluk dat met Kobe alles goed is.

Voilà dit is mijn verslagje en ik antwoord later nog wel eens als ik een beetje meer uitgerust ben. Bloeddruk is voor de moment ook iets te hoog ... mr das de vermoeidheid maar denk ik !

Groetjes
Ellen
xxx

Link naar deze reactie
23/07/2010 @ 15:41
marijke

Gefeliciteerd Ellen en wat een mooie naam.
Super snel dus gegaan en spijtig maar wel problemen nadien
Hopelijk herstel je toch snel en heb je terug energie en rust.
Hoe reageerd grote broer?

Bij ons is Nienke genezen. Liene heeft nog een hoestje maar echt niet hard.
Vandaag zitten wiebe en liene bij vervangonthaalmoeder die van ons wordt geoprereerd aan navelbreuk
straks eens horen bij haar man hoe ze het stelt

op het werk gaat het goed lekker druk en leuk

marijke
Link naar deze reactie
23/07/2010 @ 18:13
Wasda...

Hey,

En voilà zie, het hele verhaal. Jawadde zeg Ellen, het is inderdaad heel snel gegaan allemaal precies. Spijtig dat de paps te laat was. Ik kan me voorstellen dat je dat wel anders gewild had .
Goh meid, ik kijk al uit naar de eerste foto's van je kleine nieuwe wondertje. Ook al zo een knapperdje als Jarne waarschijnlijk .
Oeeeh en van die aambeien kan ik meespreken hoor. Pijnlijk affaire hé en niet zo makkelijk om ervan af te geraken. De gyne sprak zelfs om ze operatief te laten verwijderen, maar dat is gelukkig niet nodig gebleken. Een beetje vies onderwerp, maar ik denk dat meerdere mama's je pijn wel begrijpen. Knuffel en courage, meid.

Marijke, leuk om te horen dat het je nog steeds zo goed bevalt op het werk. Hier staat de eerste 'paie' voor de deur. Spannend, dus.

Beurk, daarnet de auto gaan ophalen bij de garage en gepeperde rekening betaald voor het vervangen van het mechanisme van de electrisch bediende ruiten (al de 2de keer notabene). Bovendien merk ik nu nog net bij het thuiskomen dat er in mijn rechtervoorwiel een joekel van een vijs zit. Nog kosten voor de boeg dus. Ai, ai en dan nog te zeggen dat ik die wagen nagenoeg enkel gebruik om ons ventje van en naar school te brengen. Ik heb momenteel goesting om die wagen buiten te bonjouren, maar ja, ... dat kalmeert wel, hihi.

Groetjes,

Wasda...
Link naar deze reactie
26/07/2010 @ 20:51
ria

Oeps, ons even terug uppen

Ellen, nogmaals nen dikke proficiat en amai, seg, van een blitsbevalling gesproken. Jammer dat papa te laat was .
Maar, au, aambeien, da's pijnlijk. Ik kan er niet over meespreken, maar van de mensen die dit al hebben meegemaakt: het is geen pretje.
Je hebt je zwangerschap wel goed uitgedragen, echt goed gedaan.
Borstvoeding bij een tweede is super vermoeiend, ik heb het bij onze 2de ook maar 6 weken volgehouden, terwijl de oudste 4.5 maand enkel en alleen BV gehad heeft.

Marijke, gelukkig is Nienke genezen .
Hoe doen Liene en Wiebe het bij de vervangonthaalmoeder?
Nog eventjes werken en heb je dan vakantie?

Wasda, auto-perikelen . Da's iets waar ik ook niet goed tegen kan: een auto moet rijden, wanneer ik hem nodig heb en zo van die onvoorziene "sabotaties" - brrrr. Waar is Jarno deze week? Nog één of ander sportkamp?

K'tje, alles OK met de kids? Zijn ze het weekje IBO goed doorgekomen?
Waar zijn ze nu?

Ik tel af: vanaf woensdag ben ik een weekje vrij. Ik heb het nodig. Het komt net op tijd. Jammer dat het geen schitterend weer wordt. Zal nog wat moeten verzinnen om met ons mannen te doen.
Nog iets waar ik fier op ben: ons meisje zwemt zonder bandjes. Ze volgt al sinds het begin van de vakantie privé zwemles en sinds gisteren zwemt ze het bad dwars over. Nu moeten we uiteraard met haar oefenen.

Groetjes,
Ria
Link naar deze reactie
28/07/2010 @ 18:43
Wasda...

Woaw ria,

Je grote meid kan al zonder bandjes zwemmen. Straffe toebak, zeg! Dikke duim van ons hoor.
Geniet maar goed van je weekje verlof en ik zal duimen dat de weergoden je goed gezind zijn!

Onze Jarno gaat sinds een week of 2 mee met de paps. Op mijn mans werk organiseren ze vakantiestages voor de kinderen van de personeelsleden. Het zal goed zijn dat mijn man vanaf vrijdag 3 weken met verlof is, want ons ventje vindt die stage bijlange niet zo leuk als zijn sportvakantie hier in Anderlecht.
Blijkbaar klikt het niet met de leidsters en dan is het voor Jarno rap om zeep. Een herkansing krijg je bij hem niet, hihi.

Groetjes,

Wasda...
Link naar deze reactie
Gisteren @ 21:44
ria

Oei, zo stillekes hier!

K'tje, alles OK? Je bent zo stil, dat zijn we niet van jou gewoon.
Alles OK met de kids?

Marijke, ook bij jullie druk? Heb jij nu binnenkort vakantie?

Ellen, lukt het een beetje? Het is wennen zo'n nieuw wezentje in huis. Hoe reageert grote broer?

Wasda, Jarno niet zo content op de vakantiestage van je hubbies werk. Voor die mannekes moet het echt wel klikken met de begeleiding, want anders is het echt om zeep. Hij zal zich beter voelen bij die sportkampen.
Ah, papa heeft vanaf morgen 3 weken verlof, dat zal Jarno deugd doen. Hebben de mannen al speciale dingen gepland?

Ik ben dus nu een weekje vrij. Echt vrij kan je het niet noemen: ik moet ons mannen entertainen en tussendoor mijn huishouden runnen: kuisvrouw heeft vakantie .
Gisteren had ik afgesproken met een vriendin en haar 2 kids in de Zoo. Dat is altijd een succes, het begint al met de treinreis. Kai Mook was serieus gegroeid sinds ik ze vorig jaar gezien had. We hebben ook het baby-nijlpaardje gezien, wel maar eventjes, want het was constant aan het "duiken".
Vandaag zijn we in de namiddag naar Metropolis geweest: Toy Story 3. Toffe film, de kids hebben er van genoten en mama eigenlijk ook. Kleine broer is zelfs de ganse tijd netjes in zijn zetel blijven zitten.

Groetjes,
Ria
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

< vorige pagina

[Reageer]