< 9Maand-Sponsor >

Pampers.be

< Publiciteit >

Dreambaby

BabyGoodies.eu

Houten speelgoed

Popje.com

Baba BabyWear

Rainbowbabies

Baby Junior

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Te vroeg geboren » Dysmatuur - slaapgedrag

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Te vroeg geboren
Dysmatuur - slaapgedrag
04/02/2010 @ 12:06
Elsje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo!

Ons dochtertje is op 32weken geboren, 1145gr en 39cm.
Op 9,5 maand weegt ze 5,9kg en is 64cm.

Ik wou eens efkes informeren of er nog zijn die hetzelfde ondervinden.
Zijn er nog bij wie het inslapen lang moeilijk is gebleken?
Van zodra er 'iets' op komst is (bvb. een verkoudheid) hebben we al ondervonden dat ze 's nachts héél makkelijk wakker komt.
Ze laat zoiets niet zomaar passeren, ze 'vecht' er precies tegen. Normaal gezien slaapt ze al maanden 's nachts door maar dan is ze opeens om het half uur of uur wakker en slaapt ze moeilijk terug in.
Ze is héél alert en van zodra ze denkt iets te zullen missen is ze wakker, bij de dagmoeder doet ze daardoor soms maar korte dutjes.

Groetjes!

Link naar deze reactie
04/02/2010 @ 12:21
Kelly

Online Status Bekijk profiel
hey Els,

hier zijn mijn twee meisjes ook geboren op net geen 32 weken. Finn woog 1200gr en Noa 1400gr. Qua gewicht en lengte zitten ze ongeveer zoals Fleur.

Ik moet zeggen dat wij al super veel slaap problemen gehad hebben...een periode dat ze overdag niet meer wouden slapen, ze al wiegend in slaap moeten brengen, sinds een week of 3 slapen ze door (worden elk nu nog 1 keer per nacht wakker)

gisteren ben ik 1,5 uur gaan wandelen want ze waren al de ganse morgen vervelend. Ons Finn is bijna onmiddellijk in slaap gevallen, maar ons Noa heeft niet geslapen. Ze kreeg haar ogen bijna niet meer open van vermoeidheid...pff

hier is ons schema ongeveer

6u wakker
7u30 terug in bed (soms slapen ze 45 min, soms 1,5u, heel uitzonderlijk eens 2u)
rond de middag terug in bed (slapen ze meestal 45 min)
en in de namiddag willen ze zelden nog slapen.
's avonds gaan ze rond 19u in bed
overdag gaan ze slapen met een tuutje en vallen ze meestal onmiddellijk in slaap. 's Avonds zonder tuutje (sinds we dat doen slapen ze door...) ons Noa valt onmiddellijk in slaap en ons Finn weent zo'n 10min, dan ga ik liedjes zingen en over haar hoofdje strelen en dan valt ze in slaap.

ik weet niet of het ligt aan de vroeggeboorte dat het zo'n slechte slapers zijn

wat mij ook opvalt is dat als wij gaan winkelen ik heel veel kindjes zie slapen in hun buggy, maar bij ons is dat helemaal niet het geval.
Ze vallen wel gemakkelijk in slaap in de auto, ook al is dat nu al veel verminderd. Maar van zodra ik stop met rijden zijn ze wakker...

van zodra er 1tje wakker is, volgt onmiddellijk nummer 2. Binnen 1 maand moeten ze naar de crèche omdat ik terug moet werken. Ik hou mijn hart al vast, maar ik vrees dat ze daar geen oog gaan toe doen..

groetjes Kelly

Link naar deze reactie
04/02/2010 @ 14:12
Elsje

Dag Kelly,

Ik moet zeggen dat er hier overdag pas echt een ritme is ingekomen door de dagmoeder. Ervoor was het ook meestal een halve ramp.
Heb ook uren met haar rondgelopen, in slaap gewiegd,...
Deze zomer heb ik veel gewandeld en toen viel ze dikwijls in slaap in haar mand maar van zodra die stil stond was ze wakker.
Nu is het al gebeurt dat ze in slaap valt in haar buggy, maar das waarschijnlijk omdat ik in het halfdonker ga wandelen en ze dan niet veel meer kan zien.
In de auto slaapt ze normaal makkelijk in, maar ook enkel wanneer het donker is, is het licht dan kan ze het lang volhouden (1u) vooraleer ze in slaap valt en ondertussen goed de keel open.
Ik heb ze ook veel in de draagzak gestoken en dat deed wonderen.

Haar schema is ongeveer:
7u wakker
9 of 10u in bed ze gaat pas in bed wanneer ze moe is, dutje van ofwel 2u of 45min.
13 of 15u in bed, dutje van ofwel 45min of 2u.
Ofwel is het in de voormiddag een lange dut (meestal) ofwel in de namiddag.
+-17u30 efkes, hangt er een beetje van af, de laatste tijd niet meer en dan is het een moeilijke avond.
Tegen 19u laatste flesje en met wat gelukt slaapt ze tegen 20u.
Je kan het ondertussen makkelijk zien, ofwel pakt ze haar knuffel beet en slaapt ze onmiddellijk in ofwel zet ze haar keel open en dan heeft het geen zin haar te laten liggen.
Dan neem ik haar er best uit, wiegen, zingen,... Je kent dat wel zeker?

Groetjes

Link naar deze reactie
04/02/2010 @ 16:29
Kelly

amai, we hebben bijna net dezelfde meisjes

tot voor kort werden ze 's nachts ook terug wakker voor een flesje...was echt niet meer te doen. We hadden echt al vanalles geprobeerd maar uiteindelijk besloten om ze eens te laten huilen. Finn heeft 2,5u geweent in het midden van de nacht en Noa 1,5u geweent en dan zijn ze terug in slaap gevallen tot 's morgens. Sindsdien moeten we wel geen fles meer geven. Het is echt constant zoeken en zoeken. Maar wel uitputtend als je ziet dat ze supermoe zijn en toch niet willen slapen.

enkele maanden terug zag ik het hier soms echt niet meer zitten. Ben dan dikwijls eens naar de garage gegaan en eens goed gaan roepen 'k heb op een keer zelfs mijn vuilbak kapot geslaan...Hier dan nog eens het probleem dat als ik eentje in slaap had gekregen er nog eentje was die moest slapen. En "nummertje 2" wou dan niet slapen en maar tieren bijgevolg "nummertje 1" terug wakker. Dan stond ik echt op ontploffen!! Daarbij nog eens die slapeloze nachten (elk uur tot elk half uur van de nacht uit ons bed) en ik geef eerlijk toe dat ik er soms echt geen zin meer in had!

Maar alle, op de tanden bijten en ondertussen zijn we nu toch al zo ver en gaat het al stukken beter als voorheen.

Door nu op internet te zitten heb ik ook al veel gelezen over die draagdoeken maar ik heb er nooit een gehad. Nu heb ik daar wel spijt van, maar ik kende het niet...Misschien ooit voor een eventueel 3de

'k heb ze nu net nog eens in hun bed gelegd en wonder boven wonder is het stil daarboven...hopelijk doen ze nog een dutje zodat ze vanavond niet te moeilijk zijn. Meme en pepe komen thuiswachten zodat mijn vriend en ik een uurtje kunnen gaan sporten!

nog een vraagje: gebruik jij nog een monitor?

groetjes!

Link naar deze reactie
04/02/2010 @ 19:31
Kelly

Hier ook een dysmatuurtje en enkel de eerste weken last gehad. Toen zijn we hem beginnen inbakeren en dat hielp echt heel heel goed.

Sindsdien slaapt hij heel veel. Enkel wordt hij 's nachts wel nog wakker voor een beker melk maar omdat hij nog steeds zo weinig eet geef ik hem met plezier zijn beker melk 's nachts.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een verband is tussen slecht slapen en dysmatuur zijn.

Mijn man zijn ex vrouw haar dochter woog 4 kg en is nu bijna 2 jaar. Nog elke nacht moet zij verschillende keren opstaan. niet voor drinken maar gewoon omdat haar dochterje niet wilt slapen. Ook overdag slaapt die niet meer terwijl ons zoontje (die 3 maand ouder is) wel nog minstens 2 uur overdag slaapt.

Ook ik woog 3500 gr bij de geboorte en mijn ouders en grootouders spreken er nog steeds van dat ik de eerste 3 jaar nooit geslapen heb. Mijn ouders moesten zelfs een beurtrol opmaken. Terwijl mijn ma 2 uur zorgde voor mij sliep mijn pa 2 uur en omgekeerd.

En ik kan eerlijk gezegd nog wel enkele voorbeelden uit de familie of vriendenkring zeggen.

Ik hoop echt voor jullie dat de kleine spruiten jullie snel terug een nachtrust gunnen want de eerste weken waren voor mij ook een marteling. Ik heb er eventjes mogen van proeven wat het is om niet veel te slapen en ik weet dat het absoluut niet leuk is.

Link naar deze reactie
05/02/2010 @ 09:18
Elsje

Hey,

Kun je de 2 meisje niet apart leggen om te slapen? Desnoods enkel overdag zodat ze elkaar niet storen?
Hier ligt ze bij de dagmoeder ook apart omdat ze anders direct wakker is.
Die monitor heeft ze al lang niet meer, sedert eind juli, we zijn toen voor de slaaptest geweest.
En ik ken dat van naar de garage gaan en... Ben dan toch niet de enige.

Ik weet wel dat er nog zijn die moeilijk slapen, maar volgens onze dokter kwam het meer voor bij dysmatuurtjes, vooral ook door het verblijf in de couveuse, dat ze er toch voor hebben moeten vechten,...
Hier werd het inbakeren afgeraden omdat ze soms wel goed insliep en omdat je dat achteraf terug moet afleren, maar kheb er geen verstand van hoor. We leren nog iedere dag bij!
Ze wil aan de ene kant wel slapen, maar is zo onrustig dat het niet lukt.

Groetjes

Link naar deze reactie
05/02/2010 @ 09:48
Kelly

hey Elsje

ze liggen al elk op een aparte kamer. De meisjes slapen boven en wij slapen beneden. Ik kan overdag ook 1tj beneden leggen, maar daar heb ik geen rolluiken en dan willen ze ook niet slapen omdat het niet donker genoeg is. Van het minste lawaaitje worden ze soms wakker...hihi durf soms mijn wc niet doorsassen als ze slapen

wij gebruiken nog steeds de monitors. Ze zijn beiden getest op wiegedood toen ze nog in het ziekenhuis lagen, maar ze hadden geen verhoogde kans. Voor onszelf zijn we wel monitors gaan huren bij de mutualiteit, gewoon om gerust te zijn. Nu kunnen we er echter geen afstand meer van nemen...

groetjes

Link naar deze reactie
05/02/2010 @ 10:10
Elsje

Dag Kelly,

Oei, nog steeds het gesleur met die monitors?! Ik was eigenlijk blij dat die weg was. Was er eens een alarm dan was het toch vals. We zijn daarvoor een aantal weken nadat ze thuis was opnieuw naar het ziekenhuis geweest voor een nachtje.

Ik moet wel zeggen dat ik al altijd geprobeerd heb om het niet muisstil te maken, zodat ze tegen wat geluid kan maar tis echt de ene keer buiten de andere. Soms slaapt ze erdoor en soms niet.
Het is wel allemaal beter aan het worden.
Hier moet het ook een beetje donker zijn om te slapen. Zo viel ze 's avonds altijd even in slaap in de auto maar nu niet meer aangezien het nog licht is.

Groetjes

Link naar deze reactie
05/02/2010 @ 19:26
Kelly

we nemen die monitors (zijn kleine bakjes die hun ademhaling registreren) wel niet meer als we bv weg gaan met de auto, of gaan wandelen,...maar enkel voor als ze in hun bedje liggen. Als ze bij de grootouders gaan slapen doen we ze wel mee.
Oh ja, het stelt ons gerust en zolang de meisjes er geen hinder van ondervinden...

groetjes!

Link naar deze reactie
08/02/2010 @ 14:57
Brittz

Hallo dames,
Even een heel ander vraagje.
Mijn eerste kindje was ook een dysmatuurtje, niet zo heel erg hoor maar ze woog toch maar 2.260kg en 46 cm voor een zwangerschap van 39 weken en 1 dag.
Er was niet echt een reden gevonden voor het dysmatuur zijn.
Ik ben nu opnieuw zwanger, moet ik rekening houden met weer een dysmatuurtje? Of kan ik nu evengoed een grotere baby krijgen?
Zijn er bij jullie redenen waarom jullie kindjes dysmatuurtjes waren?
Ze hebben mijn placenta achterna wel onderzocht, maar ik heb daar nooit nieuws van gekregen.

Groetjes

Link naar deze reactie
09/02/2010 @ 09:10
Elsje

Hallo Brittz, ik weet dat ze mij sowieso beter zullen opvolgen bij een eventuele zwangerschap. Heb een beetje teveel samen gehad en ook Hellp.
Vraag je gyne wat het resultaat was van het onderzoek en dan zul je waarschijnlijk meer weten.
Het is niet zo dat je automatisch terug te vroeg zal bevallen.

Groetjes

Link naar deze reactie
10/02/2010 @ 11:31
marieke

Hallo,

hier een zoontje van 32 weken, 1.3kg en 40cm
aanvankelijk sliep hij zeer veel maar nu de laatste tijd veel minder en ook zeer snel wakker. Het lijkt alsof iedere prikkel extra overkomt bij hem, begrijp je? een streepje licht is al voldoende om te ontwaken, een kleine tuut van de gsm, ook al slaapt hij net diep, en hij is klaarwakker.
Zou dat kunnen dat ze hier meer gevoelig voor zijn dan andere babies? Ik weet het niet, kan ook niet vergelijken want het is mijn enig kindje (hebben nogal moeite moeten doen om aan hem te geraken en hoofd staat echt nog niet op opnieuw die toer op te gaan)
Oh ja, hij is nu 7 maanden

veel groeten,
Marieke
Link naar deze reactie
10/02/2010 @ 12:03
Elsje

Dag Marieke,

Hier is het ook zo, zeker overdag. 's Nachts valt het meestal nog mee.
De laatste week slaapt ze in de voormiddag amper 45min en in de namiddag ook. Het is ook ons eerste kindje dus vergelijken gaat ook niet. Kheb ook zo het gevoel dat het heviger overkomt.
Aanvankelijk sliep ze ook veel meer.
Maar volgens de dagmoeder is het toch een 'specialleke'.

Groetjes!

Link naar deze reactie
15/02/2010 @ 16:13

dysmatuur
Hai meiden,

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die een kindje heeeft met slaapproblemen,ons zoontje is ook ee ndysmatuurtje,het is hier een bron van herkenning.Slecht slapen,gevoelig voor prikkel,bij de gastouder geen oog dicht doen,thuis daaardoor vervelend en oververmoeid en daardoor niet kunnen slapen en zo is de cirkel weer rond.Ons zoontje is nu 4 maand,ik hoop dat hij er snel overheen groeid,als hij 6 maand is.
groet een soms wanhopige moeder,zeker als het om de nachten gaat
Link naar deze reactie
18/02/2010 @ 21:35
A

Hier onze jongste, geboren op 34w, 1500g dus dysmatuur en prematuur. Hij is nu 20 maanden en slaapt nog steeds niet zoals het hoort.

De eerste 10 maanden heeft hij aan 1 stuk door gebruld. Sliep max 30 minuten aan een stuk, nacht inclusief. Dan 2 weken ziekenhuis om de circel te doorbreken. 2 weken beter en daarna nog eens 10 dagen zh. Hij brult niet meer zoals de eerste 10 maanden, maar er zit nog steeds een anti-slaapduiveltje in hem. Het lijkt alsof er een stemmetje in zijn hoofd zit dat zegt "niet slapen niet slapen niet slapen".

Ik kan een boek schrijven over wat we allemaal hebben geprobeerd. 6 verschillende kinderartsen hebben we gezien. Nu hebben we speciale suppo's die het inslapen vergemakkelijken, die we héél af en toe mogen gebruiken, als het echt te erg wordt. En hij is op zijn leeftijd al in behandeling bij een kinderpsychiater. Dat voor een op 't eerste zicht héél normaal kereltje, op alle vlakken, behalve op slapen ...

Link naar deze reactie
26/02/2010 @ 21:09

Online Status
hoi,

mijn dochtertje is geboren na 36w1d zwangerschap en woog 1535gr.. dysmatuur dus...
hier slaapt ze wel goed... baker ze wel in.. dat heeft ze graag..
ik hoop dat het zo blijft..
moet wel nog 2keer/nacht opstaan, zolang ze geen 3kg weegt...

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]