< 9Maand-Sponsor >

Pampers.be

< Publiciteit >

Dreambaby

BabyGoodies.eu

Houten speelgoed

Popje.com

Baba BabyWear

Rainbowbabies

Baby Junior

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Vader worden/zijn... » man is mama's kindje... ik ben radeloos...

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Vader worden/zijn...
man is mama's kindje... ik ben radeloos...
10/02/2010 @ 00:00
switt

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
voor tinne >

Link naar deze reactie
10/02/2010 @ 08:52
Tinne

dank u, Switt!

Alles 'goed' hier. Ik hou me kalm. Hij denkt dat alles vergeten en vergeven is. Voor mij toch niet, hoor.

Switt, wat denk jij van dit alles?

Link naar deze reactie
10/02/2010 @ 11:55
R

Hoi Tinne,

Hopelijk is de situatie inmiddels weer een beetje gekalmeerd. Toch wil ik je graag mijn gedachten meegeven. Dat zijn slechts mijn gedachten erbij, daar hoef je niks mee te doen maar misschien kun je er toch iets mee.

Een aantal dingen die me opvielen in je eerste post
1) Ten eerste: je schoonmoeder lijkt me een manipulatieve vrouw en je vent een slappe * zonder ruggengraat , maar eigenlijk doet dat niet ter zake. In je berichten leg je heel veel buiten jezelf. Mijn schoonmoeder doet dit, mijn man doet dat,... En dat is natuurlijk ook zo, dat doen ze in elk geval in jouw beleving. Maar op het gedrag van anderen heb jij geen enkele invloed. Waar jij wel invloed op hebt, is op wat jij ermee doet! Jij gaat net zo goed mee in het machtsspel als zij! Het maakt niet uit of je schoonmoeder een narcist is, wat je man voor gebreken heeft... het kernpunt hier is: wat kun JIJ doen om je kinderen een stabiele en gelukkige jeugd te geven?

Als ma besluit dat de familie op zondag langs moet komen, als man dat ook wil en als jij vindt dat je zoon een druk genoeg weekend heeft gehad na de voetbal op de zaterdag, dan heb jij evenveel recht om je zoon thuis te houden als je man om hem mee te nemen. Dus het is echt niet zo dat jij thuis moet blijven en je man met de kinderen weggaat. Jij kunt ook stellen dat de kinderen thuis moeten blijven, of dat ze om en om meegaan naar hun oma. Het gaat niet om wat je schoonmoeder wil, het gaat niet om wat je man wil, het gaat niet om wat jij wil: wat willen je zoontjes? Is je kind ook moe en wil hij gewoon eens lekker thuis zijn, iets leuks doen met zijn moeder? Of gaat hij liever mee naar oma? Nou is het heel moeilijk om dat te vragen van een kind, zij pakken ook spanningen op en zij hebben misschien het gevoel dat ze partij moeten kiezen. Daarom moet jij bij je man op je strepen staan en concrete afspraken maken: het gaat om het belang van de kinderen, niet om jullie conflict dus zowel je man als jij moeten geen druk of invloed uitoefenen om de kinderen 'jouw kant' te laten kiezen.

2) Het valt me op dat het in de kwestie over de school bijna een touwtrekspelletje om 'de macht' werd. En jij ging daar in mee!
Ga eens terug naar de kern: waarom is je kind van school veranderd? Omdat hij niet happy was op die franstalige school. Is hij nu wel happy? Ja.
Dan heeft het er dus niks mee te maken wat je schoonmoeder wil, wat je man wil, wat jij wil... het gaat er niet om wie 'de macht' heeft in het gezin, wie het voor het zeggen heeft, wie de beslissingen neemt. Jullie moeten gaan doen wat in het belang van het kind is. Dus als je zoon zich goed voelt op deze Nederlandstalige school dan is dat oke en moet dat ook oke zijn voor je man en schoonfamilie. Als zij beren op de weg zien, mbt te weinig Frans spreken, maak dan concrete rationele afspraken over hoe jullie het Frans van je zoontje op peil kunnen houden. En dat geldt bij elk conflict, ontdoe het nou eens van de emoties eromheen en van de machtsstrijd en bespreek nu eens concreet: wat is het probleem, wat kunnen we eraan doen?

3) Als jij echt denkt dat je man niet in staat is om het belang van de kinderen voorop te stellen, bespreek dat dan eens! In de vorm van: 'Ik heb het gevoel dat...' en niet 'Ik vind dat...' of 'Jij doet altijd...'
En als je je man nu echt niet zover krijgt dat hij zijn eigen ego achter het belang van de kinderen zet, wat is dan jouw taak als verantwoordelijke moeder???

Sterkte ermee!
Link naar deze reactie
10/02/2010 @ 12:46
Tinne

R,

bedankt, heel interessante opmerkingen. Je hebt gelijk!
Het gaat over de kinderen en hun welzijn.
Momenteel zijn ze nog te klein om zelf te kiezen en te weten wat ze willen. Voor de oudste begint dat te veranderen, maar ivm die bezoeken, dat is zo'n gewoonte geworden dat hij denkt dat het zo moet (denk ik) en toen hij eens niet meewilde, stond z'n vader al klaar met hem aan te praten dat dat dan betekende dat hij z'n mamy en papy toch graag ziet en daarom een bezoekje moet brengen.
Ivm de school, het is idd een machtsstrijd geworden ipv het probleem objectief op te lossen. Deze week kwam m'n man me nog zeggen, Maxime had een kleine school nodig , niet noodzakelijk een NL talige school. Dat is ook zo. Bij het kiezen van de school vroeger was ik afgekomen met een kleuterschooltje (FR), ik kende m'n zoon, hij wilde perse die andere (grote) FR school omdat de kwaliteit ervan beter was en dan kwam hij opdraven met "die en die buurtkindjes gaan daar ook" om de zoon te overtuigen. Zoon was akkoord, anders had ik nooit voor die grote school gekozen. Uiteindelijk komt toch uit dat ik gelijk had, maar mijn man vond die kwaliteit niet goed, zodus zit de zoon nu toch in de juiste school he.

Gisteren sprak de oudste over "als m'n broer naar school mag, hij mag dan naast me zitten in de refter" etc... Z'n vader heeft het gehoord, deed mee, maar zla hij er nog zo over denken tegen dat de jongste naar school mag? Of zal het Frans terug de overhand nemen (ik vrees het)? En daarvoor ga ik ook: het welzijn van hen. Ik ga ze niet scheiden voor de talen.

Je hebt gelijk, niet meer meedoen in de machtsstrijd, objectief bekijken en het belang van de kinderen vooropstellen.

Ik kan idd het gedrag van de anderen niet veranderen, ik moet daarmee stoppen.
Het enige waar ik (nog) niet goed weet hoe te reageren is, als het belang van het kind voorgaat (bv. naar vlaamse school gegaan), en hij reageert maanden zo vreemd omdat hij inwendig boos en gefrusteerd is, of hij vernedert me omdat hij denkt of wil gelijk hebben (ondanks m'n rationele reactie en uitspraken), wat doe ik daarmee?

Ik vrees dat het reeds een verloren zaak is, dat hij zo ingelepeld is dat hij dit en dat moet doen om respect te tonen aan zijn eigen familie, dat hij de andere abnormaal vindt. Maar het belang van de kinderen vooropstellen en zo presenteren is wat ik moet blijven doen.
In de voorbije maanden heb ik dit toch enkele keren aangehaald, en het antwoord was "altijd voor de kinderen, zij gaan altijd voor"
Het zijn woorden, uiteindelijk heeft hij nooit aanstalten gemaakt om de zoon terug in Frans te zetten.. omdat hij weet dat de zoon zich nu goed voelt.

Link naar deze reactie
10/02/2010 @ 14:01
R

Het lijkt me in elk geval positief dat ergens deep down ook bij hem toch ook het welzijn van de kinderen voorop staan en het lijkt me positief om hem ook van daaruit te benaderen. Dat mag je ook zo benoemen naar hem natuurlijk, dat je het fijn vindt dat hij zijn eigen ideeen en wensen opzij durft te zetten wanneer het duidelijk wordt dat de kinderen meer gebaat zijn bij iets anders. Tenslotte zijn zij geen kopieën van jullie, maar ook eigen persoonlijkheden.

Wat je moet doen met zijn gedrag weet ik ook niet goed. Er is niks mis mee om te proberen om iemands gedrag te beïnvloeden als het welzijn van je kinderen ermee gebaat is, zolang je je blijft realiseren dat de gedragsverandering vanuit de ander moet komen. Als hij de WIL niet heeft om te veranderen kun je praten als Brugman, dan verandert er niks. Hij is uiteindelijk degene die een evenwicht zal moeten vinden tussen de rollen 'goede zoon', 'goede papa' en 'goede man'. En geef toe, dat is een evenwicht waar bijna ieder mens moeite mee heeft.

Als voor hem het belang van de zoonrol zwaarder blijft wegen dan die van zijn rol als jouw man en/of de papa van jullie kindjes, dan is het de vraag wat jij daarmee gaat doen. Dat is een vraag die niemand ter wereld voor je kan beantwoorden, maar gelukkig is het zover nog niet.

Misschien kan het voor jullie een optie zijn (maar over het algemeen zijn vrouwen daar eerder voor in dan mannen, die vinden dit nogal eens slap gedoe) om de rollen die je in je leven hebt eens op te schrijven. Je bent mama/papa, kind, man/vrouw, werknemer of werkgever, vriend(in),... Wat doe je goed, wat zijn leerpunten of waarin zou je meer willen ontwikkelen, hebben jullie ergens verschillende standpunten in? Vul hem eens voor jezelf in, vul hem eens in voor de ander en praat praat praat, steeds vanuit een positieve gedachte en een grondhouding van respect voor elkaar en voor jezelf. Een compliment doet de ander ook net zo zeer goed als jou! Je kunt er op persoonlijk vlak van balen dat hij zoveel bij schoonmama is, maar tegelijkertijd kun je ook respect hebben dat hij zo trouw is om elke week op te draven voor zijn familie. De balans ligt alleen nog niet helemaal goed naar jouw idee
Link naar deze reactie
10/02/2010 @ 17:56
Tinne

Ik geef hem tijd om die rollen een beetje in orde te brengen, in een gezonder evenwicht te brengen. Maar ik vraag me soms af, hoelang moet ik hem geven? Maanden, jaren? Ik weet het niet, het zal eerder de vraag zijn hoelang ik zo nog kan leven.
Want daar tegenover staat ook dat door dergelijke voorvallen m'n liefde voor hem fel vermindert. Da's altijd weer een schepje erbij...

Momenteel heb ik tijd nodig om me terug beter te voelen tegenover hem. Ik kan nu niet spontaan zijn en om hem geven en voor hem opkomen, zeer moeilijk momenteel.

Link naar deze reactie
11/02/2010 @ 11:06
Tinne

En daarbij nog enkele bedenkingen;
Dat is een goed idee van die rollenpatronen voor te leggen maar als ik daarmee afkom dan ga ik meteen verweten worden dat ik problemen zoek, dat er niets aan de hand is op dat vlak, dat ik spoken zie en paranoide ben. Zondagavond er nog over gehad.
Nee, echt het moment niet.
Ik ga er nu even niet meer over beginnen en op het moment zelf moeten reageren, op incidenten en voet bij stuk houden. Zeker als het over de kinderen gaat.
Hij weet niet hoe diep het begint te zitten bij me, doet alsof er niets aan de hand is, hij is bezig met valentijn..
Bij mij is er toch iets gekraakt, hoor, sinds het weekend.
Hoelang ik nog kan verder gaan zo, is me een raadsel, ik doe het dan ook enkel en alleen voor de kinderen!

Link naar deze reactie
02/03/2010 @ 10:51
Tinne

Hallo,

ik kom even zeggen dat alles goed loopt zolang ik de 'regeltjes' van mama-lief (m'n schoonmoeder) volg, zodus is mijn man dan ook content. Ik wilde 1 keer niet mee op bezoek bij zijn ouders en heb het geweten! Toch niet normaal dat ik niet meer zelf mag kiezen wat ik doe... ik heb dan nog een 'straf' en een boze sms gekregen van z'n moeder op de koop toe en m'n man was akkoord... ik sprong uit m'n vel!

Ik ben intussen bij een psycholoog geweest (voor mezelf) en die zei dat ik aan hem moet 'werken' en niet ana haar. Eerst aan een evenwichtigere relatie werken. Bij de volgende keer zou hij meemoeten (over enkele weken). We zullen zien. Momenteel zit hij een week in het buitenland. lekker rustig nu

Maar het is wel opvallend: als we met z'n 2 of 4'tjes zijn, is er geen enkel probleem en komen we overeen. Maar als het maar iets te maken heeft met z'n moeder, is het om zeep... duidelijker kan niet.

Vanavond ga ik naar een cursus , heb me inschreven in het rode kruis. Ik ga alleen

vele

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

< vorige pagina

[Reageer]