[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 29/01/2010 @ 17:05 Nathje | Hey, ik neem al enkele jaren de Nuvaring en ben sinds kort gestart met het nemen van sintjanskruid. Nu weet ik dat sintjanskruid een invloed heeft op de hormonen in de pil. Echter had dit volgens mijn huisarts geen gevolgen voor de nuvaring. Nu maak ik mij toch een beetje zorgen, een kindje zou zéér welkom zijn, maar ik studeer nog, dus ik zou graag nog even wachten hiermee. Heeft er iemand ervaring (negatief of positief?) met het gebruik van Nuvaring en sintjanskruid? |
| 08/02/2010 @ 21:01 Nathje | oei... nu, ik ben deze maand alleszins ongesteld geworden, ondanks toch onveilig te zijn geweest (pas daarna er aan gedacht toch maar eens op te zoeken of het kwaad kan of niet) nu heb ik ook al wel van vriendinnen verhalen gehoord van zussen/nichten die zwanger werden tijdens het gebruik van de nuvaring. Ik gebruik 'm nu reeds 2 jaar en tot op heden dus nog geen zwangerschap ;) ga toch proberen het veilig te houden de komende maanden dan :D |
| 08/02/2010 @ 23:16 Anoniem | Ik denk dat het inderdaad niet zoveel invloed heeft op de Nuvaring. Het probleem met Sint-Janskruid is namelijk dat het de heropnamecyclus in je darmen verstoort (die nodig is voor de werking vd pil, de hormonen worden namelijk steeds weer heropgenomen). Aangezien de Nuvaring niet via je darmen werkt, denk ik dus niet dat het invloed zal hebben. Antibiotica kunnen via datzelfde principe de werking van je pil verstoren, maar de werking van de Nuvaring wordt hier geloof ik ook niet door beïnvloed. Verder wil ik wel nog even zeggen dat wetenschappelijk bewezen is dat het Sint-Janskruid niet echt veel effect heeft. Als je het dus zou nemen voor een depressie, dan zou ik dat zeker eens bespreken met je arts want dan behandelt hij je verkeerd. Als je het om een andere reden wat moeilijker hebt qua humeur, dan kan het eventueel een héél licht effect hebben. Maar verwacht er niet te veel van. |
| 09/02/2010 @ 10:23 Nathje | Hey, het gaat inderdaad niet alleen om de werking van de nuvaring op zich, maar in combinatie met st-janskruid. Wat je zegt kan wel kloppen anoniem, ik dacht ook zoiets (van de opname in de darm), maar aangezien er in de bijsluiter WEL staat dat het invloed heeft begon ik te twijfelen. Ik neem het omdat ik al 5 jaar op en af in depressies sukkel en de laatste tijd weer enorm veel stemmingswisselingen heb. Ik heb 5 jaar geleden "echte" antidepressiva genomen, maar daar voelde ik me niet gerust bij. Ondertussen merk ik wel nog niet veel verschil na een maand nemen (en dat zou moeten volgens mijn HA). |
| 09/02/2010 @ 20:00 Anoniem | Nathje, als het in de bijsluiter staat dan zou ik toch oppassen hoor! Misschien heeft het op ander vlak ook invloed op de werking van de pil, dat weet ik niet. Als je echt vaak in depressies sukkelt dan gaat Sint-Janskruid inderdaad niet helpen (hier zijn klinische onderzoeken over te vinden, als je het wilt nalezen). Dan is het toch best dat je voor een lange periode antidepressiva neemt vrees ik. Bespreek het eens met een psychiater, die kent alle antidepressiva erg goed en zal misschien een passend middel voor jou kunnen vinden. Succes! |
| 09/02/2010 @ 23:16 Nathje | Awel ja, mijn huisarts zei (had 't speciaal nagevraagd, ik volg 'n opleiding in de gezondheidssector dus ken wel 1 en ander van medicatie) dat het geen kwaad kon, de bijsluiter zegt dat ik moet oppassen... maar in sommige bijsluiters staan zoveel aandachtspunten, gewoon om 'n beetje veilig in hun schoenen te staan als er iets misloopt Over het psychiatergebeuren, ik ben reeds in behandeling geweest MET antidepressiva, maar ik heb dit eigenlijk als een nog slechtere periode ervaren dan zonder heel die rompslomp. Voor mij had antidepressiva een veel slechter effect op mijn lichaam dan "gewoon". Ik probeer al een tijdje een afspraak te maken met een andere therapeut maar zij is deze week niet bereikbaar. |
| 10/02/2010 @ 10:14 Anoniem | Of je nu AD neemt of niet, een praattherapie moet altijd onderdeel uitmaken van je behandeling. Zelfs al neem je dus AD. De beste behandeling is nog steeds een combinatie van beide! Als je in de toekomst kindjes wilt, dan zou ik dat zeker ook al bespreken met degene die je behandelt. Want al die hormonen bij een zwangerschap kunnen een slechte invloed hebben op je depressie. Maar goed, we wijken af van het oorspronkelijke onderwerp ;) Veel succes nog meid! |
| 10/02/2010 @ 14:49 Nathje | Oh, ik vind het niet zo erg dat afwijken van het onderwerp hoor, hehe. Nee, ik weet wel dat AD best altijd met therapie gecombineerd worden, probleem is 'n beetje dat therapie voor 'n studentje redelijk onbetaalbaar is op lange termijn (en ik mijn ouders om persoonlijke redenen hier niet in kan betrekken). Daarom ben ik nu 'n beetje aan het uitzoeken wat/wie de beste oplossing is, en in afwachting daarvan al met St-Janskruid begonnen. Ook met het uitzicht om ALS we aan kindjes beginnen hopelijk zo goed als "depressie"-vrij te zijn (of stemmingswisselings-vrij, maar hebben we dat niet allemaal 'n beetje als vrouw? ;)) |
| 11/02/2010 @ 00:11 Anoniem | Als je in Leuven studeert dan kan je terecht bij het studentencentrum in de Naamsestraat. Allemaal zeer vriendelijke dokters en psychologen daar die je graag verder zullen helpen en je ook raad/hulp kunnen bieden ivm hoe je dit gaat bekostigen. Ik weet dat gesprekstherapie niet goedkoop is, maar het is echt een absolute must als je die depressies achter je wilt laten... Depressie is echt een ziekte (vandaar dat medicatie vaak nodig is), maar gesprekstherapie is een belangrijk deel van de behandeling om toekomstige gevoelens van depressie beter te kunnen opvangen zodat ze je leven niet meer zo beïnvloeden. Kan je desnoods geen 2 uurtjes in de week ergens gaan werken om dit te bekostigen? Je bouwt zo echt wel aan je toekomst! |
| 12/02/2010 @ 19:06 Nathje | Lieve dames, ik heb dankzij jullie nog eens contact opgenomen met mijn docente psychologie op de hogeschool. Hopelijk laat ze mij snel iets weten! Dank u wel! (ondertussen blijf ik mijn sint-janskruid nemen) |
[Reageer]

Nuvaring en Sintjanskruid

).