We zijn er even tussenuit. We zijn er terug op 11/8.×

Te jong voor een kindje?

• Hallo allemaal,

Ik ben 14 en bijna 13 weken zwanger. Natuurlijk wil ik de HAVO afmaken en verder studeren. Maar ik wil het kindje graag houden. Ik heb gisteren een echo gehad. Het hartje gehoord. Het is een jongetje. Wat moet ik doen?
  • 14 jaar en al sex hebben .. jeetje

kan je het niet beter afstaan voor adoptie, precies of je er zelf voor kan zorgen , je bent zelf nog een kind tired.gif
  • Nou, ik weet niet of dit mij verder helpt. Ik vroeg niet om commentaar, maar om hulp. Als dit de reacties zijn op dit forum, dan hoeft het voor mij niet. Kan ik school afmaken en toch een kindje hebben, dat was de vraag.
  • Hoi

Ik denk dat je altijd je school kan afmaken. Hier in Beligië kan dat toch. Je moet dan alleen zorgen voor opvang voor je kindje. Moet je misschien eens op school navragen. Ze zullen je daar vast wel kunnen helpen.

groetjes
  • ja moeilijk

Kan best geloven dat het niet makkelijk gaat zijn voor een kindje te hebben op deze leeftijd.

Hoe reageerden u ouders, willen ze u verder helpen? Kunnen ze u helpen? Wat wilt je vriend, zijn jullie nog samen? Hoe oud is hij?

Het is wel mogelijk om een kindje te hebben en school af te maken hoor, maar zal zeker niet makkelijk zijn ze. Kindjes vragen heel veel tijd en vooral ook energie. Je zal moeten streven en strijden voor je tijd. Nu wil je wel een kindje, en ik versta ook wel dat niet makkelijk is voor u.

Reken juist dat je jonge leven pas begint op 16jaar a 17 jaar, uitgaan, feestjes, enzo, nu heb je er misschien nog geen zin in maar dat kan allemaal snel veranderen. Het is natuurlijk ook te zien hoeveel je ouders willen helpen, wanneer zij willen helpen, enkel en alleen wanneer jij naar school bent, dan is het mogelijk. Ik vind persoonlijk wel dat je er moet voor zorgen dat je niet allemaal aan hen mag overlaten.

Je kan ook externe hulp vragen.

grtz wendell
  • Op 13 weken al weten dat het een jongen is dat is wel vroeg
  • Hoi,

14 jaar is inderdaad nog al erg jong. Heb je wel iets van anti-conceptie gebruikt? Persoonlijk vind ik 14 jaar ook veel te jong om sex te hebben, laat staan zwanger te worden. Maar goed, het is nu eenmaal zo. Iets in mij hoopt dat dit een verzonnen verhaal is, maar je hoort het vaker op deze leeftijd al zwanger dus ik zal er van uit gaan dat dit verhaal waar is.

Wat vinden je ouders er van???? En de ouders van de aanstaande papa? Hoe oud is hij???

Ik weet niet of je uit Nl of Be komt? In Nl mag je tot 24 weken abortus laten plegen. MAAR dat is niet zomaar een beslissing die je 1,2,3 moet nemen. Je hebt nu je kindje al gezien en waarschijnlijk het hartje al horen kloppen. Abortus plegen kan nu, maar ook zeker later emotioneel erg zwaar zijn. Voor sommige vrouwen is het misschien wel de juiste keuze, maar dat is iets waar je goed over na moet denken en met de juiste mensen over moet praten (mensen die er emotioneel niet bij betrokken zijn).

Als je het kindje wilt houden, kun je op jouw leeftijd niet zonder de steun van je ouders. Je ouders zullen echt voor de volle 100% er achter moeten staan, emotioneel en financieel!!!! Anders zul je het alleen niet redden. Financieel zal het zwaar zijn, maar dat kun je oplossen met hulp van je ouders al die daar bereid tot zijn. Ook zul je 5 dagen per week opvang nodig hebben voor je kindje, omdat jij leerplichtig bent en nog volledige dagen naar school zal moeten.

Emotioneel zal het ook heel zwaar worden. Je bent zelf ook nog kind en je zit nog volop in de pubertijd en dat zal ook een paar jaar duren. Een babietje is erg leuk en lief, maar je moet er wel 24 uur per dag/7 dagen in de week voor zijn. Sommige babies slapen hele lnange tijd niet door en worden 's nachts wakker. En dat kan zwaar zijn!!! Je zult rekening moeten houden met je kindje (niet zomaar overal mee naar toe, op tijd eten, badje slapen). Je hebt babietjes die heel veel spugen, krampjes hebben en heel veel huilen. Je zult naar school moeten en thuis moeten leren en dan ook nog eens tijd vrij maken voor je kindje. Je zult je vriendinnen dan echt heel veel minder gaan zien. Je gaat neem ik aan nog niet uit, en dat zal er hoogstwaarschijnlijk ook niet echt meer van gaan komen. Als mama kun je wel eens weg natuurlijk, maar niet elke week.

Kortom het zal dan heel erg zwaar worden. Op jouw leeftijd zit je eigenlijk in een totaal andere levensfase. Je bent zelf nog kind en bent dan al verantwoordelijk voor een babietje. Ook zal hoogstwaarschijnlijk bureau jeugdzorg het in de gaten houden, omdat jij minderjarig bent. Je zult hun moeten bewijzen dat jij of je ouders je kindje goed verzorgen (financieel, maar zeker ook emotioneel).

Besef ook dat je misschien geen vervolgopleiding kan gaan doen en direct na school zult gaan moeten werken zonder goede opleiding. Het zal erg lang gaan duren voor jij financieel afhankelijk zult zijn.

En dan heb je ook nog adoptie als keuze. Hier weet ik eigenlijk niets over te vertellen, maar het is zeker een optie waar je eens wat meer informatie over op moet zoeken. Zo hoef je je kindje niet weg te laten halen en geef je het een goede toekomst.

En even iets anders. Wat je ook beslist, ik hoop wel dat je nu erg goed gaat uitkijken. Als je nog eens gaat vrijen, doe het dan wel veilig! Met condoom (ook tegen SOA's) en ga dan zelf ook aan de pil!

wave.gif
  • Mijn vriendin wist op 12w dat het een jongen zou worden, een jongen zien ze nu éénmaal vroeger dan een meisje.
    Maar daar gaat het nu niet over.

Heb je dan onveilig gevreeën?
    Ik had het eerst sex op men 15 maar tot men 18de gebruikte ik en de pil en condoom.

Ik hoop dat je veel steun en hulp van je ouders kunt krijgen.
    Hoe zit het met de papa en die zijn ouders?

Ik ben voor het eerst zelf mama geworden op men 23ste.
    Ik werk heel hard, tis inderdaad véél werk en vermoeiend.

Je bent nog jong, denk er nog eens goed overna. Kan je nog abortus doen? Zou dat niet beter zijn?

Je moet voor jezlf beslissen, je zal niet gemakkelijk zijn maar je hebt er wel iets heel moois voor in de plaats.
  • ik ben van belgie, in nederland tot 24 weken abortus dat vind ik er toch iets over ma soit. Ik denk dat ze in belgie al opt randje zit.
    Tot 24w? dan moet je toch bevallen van een dood kindje al?
  • Hoi,

even op je vraag of het mogelijk is de HAVO af te maken en een kindje op de wereld te zetten:

Het is mogelijk, maar alleen als je ouders er 100% achter staan en jou financieel en emotioneel willen steunen. Daarnaast zul je 5 dagen per week opvang nodig hebben voor je kindje. En het zal emotioneel veel van je kosten. Je moet naar school, huiswerk maken en voor je kindje zorgen. Je zult weinig tot geen tijd over hebben voor andere dingen. Ook duurt het een tijd(je) voor je kindje door gaat slapen en als jij de andere dag vroeg op moet om naar school te gaan is dat zwaar. En je zult aan bureau jeugdzorg moeten bewijzen dat je deze verantwoording op deze jonge leeftijd aan kunt, anders kunnen ze je uit de ouderlijke macht zetten.

Nog iets: klopt het echt wel dat je 13 weken bent??? Dan kunnen ze namelijk het geslacht van de babie nog niet zien. Vanaf week 15 worden namelijk de geslachtsorganen gevormt. kijk maar: [url=www.allesoverkinderen.nl/ne_on…]www.allesoverkin...kkelingvruc…[/url]

Iets in mij hoopt dat dit een verzonnen verhaal is om aandacht ponder.gif
  • Moest ik het zelfde probleem gehad hebben op die leeftijd, sorry maar ik zou abortus doen, een kleine ingreep, beetje bloed en tis gepasseerd.
    Als ik zel denk aan alle emoties tijdens de zwangerschap, bevalling, kraamperiode, dat is echt nog niet voor iemand van 14j.
    Met de papa zal je waarschijnlijk je leven niet slijten...
    Wordt beter mama als je er zelf klaar voor bent en het beslist met de man waarmee je je leven wilt delen en een gezin stichten.
    Een vriendin van mij (eerder kennis) heeft ook abortus gedaan rond die tijd, ze was wel een pak ouder al 21 ofzo.
    Maar ze feeste er nog op los,woonde nog thuis,problemen in die relatie. Zij heeft voor de korte pijn gekozen en nu gaat haar leventje gewoon door alsof er niets gebeurt was...
  • Ik vind het sneu voor je, laat nog eens iets horen...
  • waarom zou iemand zoiets verzinnen? en vertellen tgn mensen die ze niet eens kent?

zoals ik al zei: hier in belgië wist men vriendin op 12w al dat het een jongen zou worden, en tis ook een jongen geworden, het kan nog altijd zijn dat ze de volgende echo zeggen dat het toch een meisje is hoor, in dit stadium is het inderdaad nog heel vroeg om al 100% zeker te zijn.
  • mj: even off topic. Ja in Nl kun je tot 24 weken abortus laten plegen. Zie: [url=www.casa.nl/client-en-hulpaanb…]www.casa.nl/clie...zwangerscha…[/url]

Ik vind het zelf echt shockerend en vind dit ook veel te lang. Ongelooflijk he, toen zag je mijn buik al wat bewegen als ons kleintje hard lag te stampen. Het hartje moeten ze dan inderdaad eerst stil zetten en dan vervolgens de bevalling opwekken. Zo laat in de zwangerschap abortus plegen zonder medische reden vind ik pure moord, maar goed das een andere discussie wink.gif
  • mssn moet je maar eens zoeken op het internet naar meiden die hetzelfde meegemaakt hebben en moesten ze opnieuw kunnen kiezen of ze dezelfde beslissing zouden nemen.
  • dank je mj.

Mijn ouders weten het nog niet. Ik ga heel graag naar school en heb ook goeie punten. Ze zullen dit niet van mij verwachten.

Ik heb 3 maand verkering gehad met een jongen van 21. Het is gewoon gebeurd en daarna nog een paar keer.

Ik weet ook nog heel precies wanneer ik de laatste keer ongesteld was. Voor de verjaardag van mijn broertje gingen we naar Centerparks.

Abortus wil ik echt niet.

Gisteren heeft de dokter in het ziekenhuis mij een telefoonnummer gegeven. Misschien moet ik toch maar even bellen.
  • Ik denk dat het wel kan hoor, een kindje op de wereld zetten en je HAVO afmaken. Of je een goede moeder zult zijn is een andere vraag: je bent namelijk zelf dermate afhankelijk en onzelfstandig dat je niet 100% zult kunnen moederen zoals iemand die alles 'voor elkaar' heeft.

Overigens dacht ik dat een late abortus alleen toegestaan is bij medische problemen en niet in verband met een ongelukje..
  • abortus lijkt mssn erger dan het klinkt...

ik zou eerst de reacties van je ouders afwachten (veel sterkte) amai! moest ik da voor gehad hbbn op die leeftijd ik zou wat meegemaakt hbbn denk ik. daarom ook en de pil en condoom!

Als je ouders al niet achter je staan gaat het onmogelijk zijn vrees ik.
    Adoptie daar geloof ik ook weinig in, ik denk dat de kans klein is dat je na de bevalling je kindje gaat kunnen afgeven hoor.

wat vindt de papa ervan? als die kan helpen en zijn ouders ben je ook al een heel eind...
  • Volgens mij is dit idd zo dat je met 24 alleen om medische redenen een abortus kunt plegen. Daarom ook de 20 weken echo.

14 en zwanger pff wat een probleem. Ik denk dat je zo snel mogelijk met je ouders moet praten. Ze komen er toch wel achter. Een kind opvoeden en dan ook nog naar school, het lijkt mij ondoenlijk als je niet een heel goed vangnet hebt. Hoe dan ook zul je de hulp van je ouders dan heeeel erg hard nodig hebben. En de vraag is of zij die verantwoordelijkheid willen. Nog een kind opvoeden. Je onbezorgde jeugd ben je iig kwijt.

Veel succes met je beslissingen.

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld