dezelfde bloedgroep

• hoi,

Mijn man en ik hebben dezelfde bloedgroep, namelijk o positief. Kan dit kwaad als ik zwanger wil worden of zijn er gevolgen voor het kind?
    Hopelijk kan iemand me hier een antwoord op geven.
    groetjes Kathy surprised.gif
  • Hallo Kathy,

Waarom zou dat kwaad kunnen? Er zijn heel wat mensen met dezelfde bloedgroep. Mijn man en ikzelf zijn ook beiden O positief. Ik ben zonder enig probleem zwanger geworden.

groetjes

Stephanie
  • Hoi,

Dat stelt me gerust. Hartelijk dank!
    Vele groetjes Kathy xxx smile.gif
  • er is slechts een probleem als de rhesusfactor verschillend is
    ik weet niet precies hoe het in mekaar zit, maar dat is het plusje of minnetje dat bij je bloedgroep staat.
    In een bepaalde combinatie moet je voor de bevalling een speciale injectie krijgen, of je kunt nooit meer kinderen krijgen na je eerste.
    Maar als je dezelfde bloedgroep hebt, is er inderdaad geen enkel probleem!!!!

groetjes

Bedje
  • Waar Bedje het over heeft is als de moeder rhesus-negatief is .
    Dat is Kathy duidelijk niet omdat ze 0 positief is.
    Dus geen enkele reden om wat de bloedgroep betreft huiverig te zijn.
    Groetjes van Ria
  • Oef, dat is goed nieuws!
    Mijn man en ik hebben beiden positief dus is er geen probleem. Gelukkig maar!

Bedankt voor de reacties!
    Groetjes Kathy content.gif
  • Ook wanneer de partners verschillende rhesus hebben hoeft het geen probleem te zijn.
    Ikzelf benrhesus negatief mijn man positief,
    nu krijg je niet VOOR de bevalling een injectie, maar na de geboorte wordt eruit de navelstreng bloed van de baby gehaald en gekeken wat voor rhesus factor de baby heeft, is deze negatief dan hoeft er niets te gebeuren, is deze positief dan moet je een injectie krijgen met het oog op een eventuele volgende zwangerschap
  • Hallo,
    Heel dat gedoe met die bloedgroepen he. He is inderdaad zo dat er enkel moet ingegrepen worden met een injectie voor de bevalling omdat anders tijdens een volgende zwangerschap de baby gevaar kan lopen, bij een Rh - moeder.
    Overigens, mijn man en ik zijn beiden A+ en ons
    dochterje A-!
    We hebben dat eens nagevraagd bij de genetica in het ziekenhuis en daar vertelden ze ons dat een kindje alle mogelijke bloedgroepen kon hebben, meegekregen met de genen, van de voorouders.
    Wie heeft ook zoiets?
    Daag!
  • Hallo,
    De bloedgroep van je vriend/man heeft hier niets mee te maken.Ikzelf ben O negatief, daarom wordt er bij mij in de 30e week van de zwangerschap bloed afgenomen om te kijken of mijn lichaam al antistoffen aan het vormen is tegen positief bloed. Tevens krijg ik dan ook een injectie in mijn bovenbeen met een stof die de vorming van antistoffen tegengaat om zo een VOLGENDE zwangerschap te beschermen tegen antistoffen. Mijn lichaam gaat alleen antistoffen aanmaken als ons kindje een positieve resusfactor heeft. Na de geboorte wordt er via de navelstreng bloed afgenomen om de bloedgroep van ons kindje vast te stellen, als dit positief is krijg ik binnen 24 uur nog een injectie in mijn bovenbeen waarna ik gewoon een 2e x zwanger kan worden.
  • Hallo.

Ik kom net van de gyneacoloog. Ik ben 2 maanden zwanger van men 1e kindje. Ons kindje is 14mm en wordt verwacht op 9/2/2005.
    Ik zelf ben 0 negatief, mijn vriend B positief...
    De gyneacoloog lichtte me in over wat dit juist inhoudt, maar omdat dit allemaal nieuw is voor me, zou ik nog wel graag wat meer te weten komen van mensen die in dezelfde situatie zitten of zaten dan ons...

Groetjes,
    Wendy
  • Hoi Wendy ,
    Ik zelf heb dat probleem niet maar vanwege men medische achtergrond als verpleegster kan ik je wel meer info geven.
    Als je kindje ook negatief is , is dat geen probleem . Als je kindje positief is , dan gaan ze je direct na je bevalling een inspuiting geven omdat jou bloed dan in contact komt met het positief bloed van je kindje. Die inspuiting zorgt ervoor dat je geen antistoffen gaat aanmaken want voor jou bloed is dat iets vreemds. Als je antistoffen zou aanmaken en je wilt een tweede kindje , dan gaat je lichaam dat zowizo afstoten als dat postief bloed heeft omdat je dan antistoffen hebt aangemaakt.
    Je moet je echt niet ongerust maken hoor voro je kindje is dit geen probleem nu , en als ze je die inspuiting hebben gegeven als je bevalt is dat voor een volgende zwangerschap ook geen probleem. Dus genieten van dat wondertje in je buik wink.gif
  • hey jaenine,
    wij zitten met het zelfde probleem.mijn zoontje heeft o- en wij hebben allebei o+.maar of het kwaad kan weet ik niet.
    groetjes
    peggy
  • Wendy,

Net als jij heb ik een negatieve rhesusfactor en mijn man een positieve. Na de geboorte van mijn dochter blijk zij ook een positieve te hebben. Ik heb een spuitje Rogam (of zoiets) gekregen om het aanmaken van antistoffen tegen te gaan. Nu ben ik zwanger van ons 2de kindje en alles verloopt prima. Volgens de gyn zijn er ook geen problemen te verwachten. Na de geboorte wordt van dit kindje de rhesusfactor bepaald en indien nodig krijg ik weer zo’n spuitje.

Als je ooit een bloeding zou hebben (een serieuze dan wel, niet nav innesteling, toucheren ofzo) of je zou jee miskraam hebben (sorry dat ik het zo cru stel, maar het is wel belangrijk), vermeld dan steeds dat je rhesusneg bent en je man postief. OOk na een bloeding wordt zo een spuit gegeven. Dit geldt dus niet voor een gewoon klein beetje verlies door een gesprongen adertje ofzo he! Dus geen zorgen maken.

Ilse
  • Peggy,
    je hoeft je volgens mij nergens zorgen over te maken aangezien jij rhesus positief bent. Alleen als de moeder negatief is en het kind postief worden er maatregelen genomen om bij een volgende zwangerschap problemen voor te zijn.

Voor degene die iets meer willen weten hoe het met de rhesusfactor zit:
    eigenlijk bestaat de rhesusfactor uit eeb dubbele code: ++, +- of --. Alleen in het laatste geval ben je negatief. Met code ++ of +- ben je postitef.
    Op deze manier is het dus mogelijk dat twee postieve ouders een negatief kind hebben; het kind krijgt een helft van de code mee van beide ouders.

Pauline
  • Ik ben zelf een resusnegatieve moeder, maar mijn dochter is resuspositief. Ik heb dus allerlei prikken gehad tegen het aanmaken van antistoffen. Ondanks die prikken heb ik toch antistoffen aangemaakt. Ik ben nu 12 weken zwanger van een tweede en de verloskundige heeft net gebeld. De komende tijd is dus spannend. Heeft iemand hier iets meer informatie over?

groetjes miriam
    cry.gif
  • Veel informatie hierover kan ik je niet geven. Ik kan je enkel vertellen dat mijn moeder een goede 20 jaar geleden bij haar jongste hetzelfde voorhad. Mijn broer(tje) heeft toen onmiddellijk na de geboorte een bloedtransfusie gekregen en lag niet bij mama op de kamer. Hij mocht na een goede week naar huis en alles was verder in orde.
  • Hoi,

Ik heb ook een vraag hierover. Gaat over een vriendin van mij. Zij en haar man zijn beide positief. Hun kindje die is negatief, maar heeft bloed van haar mama in haar gekregen waardoor haar bloedlichamen worden afgebroken. zij heeft hierdoor ook met geelzucht (te hoog bilirubinegehalte) in het ziekenhuis gelegen en heeft aangeboren bloedarmoede (ivm afbraak bloedlichamen). Rara hoe kan dit. Iedereen kent het als de moeder negatief is en baby positief. Dit is compleet andersom.
    Raar maar waar. Heeft iemand hier vaker van gehoord?

Monique nervous.gif
  • Hallo,
    Ik ben nieuw op deze site.
    Ik ben zo’n 9 weken zwanger en heb vorige week bloedtest gedaan. Mijn vriend en ik zijn beiden negatief.
    Daarnet de arts gebeld, ik zou antistoffen aanmaken maar hoeveel kon ze niet zeggen. Daarom moet ik maandag terugbellen.
    Ze vroeg of ik al bloed had gekregen, een miskraam of abortus had gehad, maar geen van deze klopt. Tja een miskraam kan je soms wel niet weten...
    Ik ben nu wel een beetje bang, wat zijn de gevolgen als je antistoffen maakt voor je baby ?
    Hopelijk is er maandag beter nieuws... sad.gif
  • positieve antistoffen

Hallo, ik heb ook even wat verhaaltjes doorgelezen. Ik heb hier ook nog nooit mee te maken gehad! Wel werd ik gisteren gebeld door het lab. dat ze antistoffen in mijn bloed gevonden hebben! Ik moet dus morgen opnieuw bloed laten prikken voor nieuw onderzoek! Ik ben 21 weken zwanger van ons tweede kindje! Ik begrijp er ook nog niet zo veel van! Wat houd dit in???? Moet ik mij zorgen gaan maken??? Het spookt steeds door mijn hoofd... positieve antistoffen???

Groet Ellen. down.gif
  • Hoi,

Ik ben nu 23 weken zwanger van ons eerste kindje. smile.gif
    Ik ben zelf getest en heb bloedgroep B-negatief. Mijn vriend positief. En zoals Susan dat op 17/02/2004 al vertelde (zie haar stukje tekst) is helemaal correct!!! Dit is de exacte melding die ik van de verloskundige heb doorgekregen. Bij 30 weken krijg in een injectie op die antistoffen tegen te gaan. En na de geboorte wordt meteen gekeken wat de bloedgroep van ons kindje is. Is die positief, dan krijg ik weer een injectie en anders niet.

Voor wat betreft alle andere soorten combinaties, allebei positief, allebei negatief hoef je je geen zorgen te maken. Daar worden geen maatregelen op ondernomen! wink.gif

Succes allen thumbup.gif en een leuke zwangerschap toegewenst.

Groetjes Simone
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld