Vragen over de nieuwe site? Bekijk zeker deze forumtopic en onze FAQ! Vergeet ook je oude account niet te linken.×

wat wel of niet eten?

• hoi iedereen,

heb even een paar vraagje ivb met voeding.

-olijven mag je die eten?
    -welke kazen zijn ongezond? chaume, brie,...
    -gerookte zalm?

bedankt
    Lysi
  • Ik trek mij niks aan van wat je wel en niet mag eten, behalve rauw vlees en americain (wat ik ook nog durf eten soms). Ik eet alles waar ik zin in heb. Ik ben nog nooit resistent geweest voor toxo maar ik ga me daar ook niet druk in maken.

groetjes emy
  • Tjaa, er zijn verschillende meningen over wat je wel en niet zou mogen eten.
    De verloskundige/gyn wijst je er sowieso nog op als je op gesprek komt! wink.gif

Zo mag je geen rauw vlees, rauwe kazen, niet zoveel lever enzovoorts.

Ik wist pas met 13 weken dat ik in verwachting was, en ik heb in die tijd héél erg veel Filet Americain, leverpastei/leverworst en brie met rauwe melk gegeten hoor!
    En gelukkig is er niks met mijn kleine aan de hand.
    Er staan op internet wel wat lijsten met wat je wel en niet mag eten..
    Maar soms lijkt het net als of je helemaal niks meer mag eten!! tired.gif

Gewoon even met je verloskundige/ gyn over hebben wat de belangrijkste punten zijn! wink.gif

wave.gif
  • Mijn gynecoloog zegt daar helemaal niks van omdat hij dat ook grote zever vindt, je hebt echt wel maar een minieme kans om daardoor toxo te krijgen.

groetjes emy
  • olijven: ja, als ze 'vers' zijn of vacuum verpakt
    kazen: bij brie heb je ook varianten met gepasteuriseerde melk, dit staat op de verpakking. chaumes is altijd van rauwe melk, dus beter niet. Maar er zijn zoveel andere kazen die je wel mag
    gerookte zalm: in principe niet, maar als hij erg vers is eet ik het ook wel hoor. Wel niet als het pak bv. al een paar dagen open is

voor toxo is rauw vlees mijden het allerbelangrijkste, rauwe groenten zijn een minder voorkomende bron van besmetting
  • Kleine moeite om negen maanden rauw vlees en sommige kazen te laten staan vind ik.
  • Mijn gynecoloog raadde me aan enkel gepastauriseerde kazen te eten (dus geen brie, chaume), geen rauw vlees en groenten en fruit goed te wassen.
    Of dit moet of gewoon 'fabeltjes" zijn laat ik in het midden, maar ik vind het kleine moeite om dit te laten. Je weet maar nooit dat het toch schadelijk is voor baby. Alles hangt ervan af of je antistoffen hebt of niet en dit wordt dan getest door je gynecoloog.
    En een gynecoloog die daar niks over zegt, tja ik zou dan toch eens andere gynecoloog raadplegen.
  • bedankt!!

ik vind het inderdaad ook een kleine moeite. het gaat toch om de gezondheid van je eigen kind. 9maanden is echt niet zo lang.

Lysi
  • Hey Dames,

Ook ik moet opletten voor toxo. Maar feit is dat ik net nu ongelooflijk zin heb ik salade en rauwe groenten. En ja, ik weet dat wanneer ze ongelooflijk goed gewassen zijn er geen risico is. Maar ik vind dat een salade niet zo goed smaakt als je die zelf maakt blush.gif .

Ik mis dus nu echt al een maand of 2 een goeie griekse salade. Soms denk ik, foert, ik heb het mijn hele leve nog niet gehad, dus waarom zou ik het net nu krijgen? Maar aan de andere kant zou ik het mezelf nooit kunnen vergeven dat er wat mis loopt met mijn ukkie owv toxo.

Maar een kleine moeite vind ik het echt wel niet. Andere snakken misschien naar augurken met slagroom, wel ik naar een goede griekse salade van mijn favoriete restaurant. En dat is soms echt wel moeilijk. content.gif

Liefs
    Jamie
  • wat betreft chaumes dat mag je gewoon eten hoor want die is niet rauw

Fromage de Chaumes
    Herkomst Pyrénées-Atlantiques
    Vetgehalte 40%
    Vorm rond
    Hoogte 5cm
    Gewicht 2 kg; petit: 200g
    Type gewassen korst kaas
    Oorsprong koemelk, gepasteuriseerd

bij kaas moet je gewoon kijken of ze gemaakt is van rauwe melk (die mag je niet eten) of dat ze gepasteuriseerd is (die mag je wel eten)

verder mag gerookte zalm wel als die vers is (beter ook niet van die voorverpakte ivm listeria)

rauw vlees en rauwe ereiren mag zeker niet

groenten en fruit moeten goed gewassen zijn (als je vaak in dat restaurantje komt, kan je misschien gewoon vragen om alles extra goed te wassen, ze zullen het wel begrijpen hoor)

mosselen mogen wel als ze vers zijn en je mag ook niet beginnen om de gesloten open te breken enzo (al bestaat rond mosselen heel wat discusie)

pate ed mag 1 keer per week (owv grote hoeveelheid afvalstoffen die erin zitten)

er zijn eigenlijk heel wat sites die duidelijk zeggen wat mag en wat niet (let er ook op dat ze erbij zeggen waarom dingen wel of niet mogen dan ben je al een pak zekerder dat het geen fabeltjes zijn en kijk natuurlijk ook naar de bron van die gegevens)
  • Hallo,

Chaumes wordt wel gemaakt van gepasteuriseerde melk hoor, staat er expliciet op!

Waar ik op let?
    *slechts 2 keer per week paté
    *geen ongewassen rauwe groenten of fruit
    *geen rauw vlees (maar het mag wel als het eerst 3 dagen in de diepvries gaat)
    *ik let harder op met restjes eten uit de koelkast
    *Onze koelkast staat (net zoals onze diepvries net iets kouder dan anders)
    *geen ijsjes op verplaatsing (risico voor Salmonella).

Voor de rest geniet ik overal van!!!

Hannelore
  • Ik heb daar eerlijk tijdens mijn zwangerschap ook op gelet. Vind het ook maar een kleine moeite om op te letten, het gaat tenslotte om je kindje waar je bewust voor kiest, een opoffering is dan toch niets te veel gevraagd vind ik om de risico's te beperken. Er zijn andere risico's die je zelf niet in de hand hebt, waar gewoon de natuur over beslist. Dus die dingen waar ik kan op letten, daar let ik dan ook op.
    Geen kazen van rauwe melk (er zijn meer soorten van gepasturiseerde melk dan van rauwe melk en staat altijd duidelijk vermeld.
    Geen rauw vlees tenzij inderdaad eerst drie dagen in diepvries.
    Opletten met schaal- schelpdieren.
    Gerookte zalm mag, indien hij vers is en best niet voorverpakt.
    Niet te veel lever ed (veel vitamine a).
    Geen rauwe groenten tenzij ze heel goed gewassen zijn.
    Fruit altijd schillen of goed wassen.
    Geen rauwe eieren, bv in verse chocomousse, tiramisu,...
    Best ook geen alcohol. Ik weet dat sommige mensen zeggen dat 1 glaasje per dag geen kwaad kan, maar heb al verschillende artikels gelezen waarin staat dat zelfs een hele kleine hoeveelheid schadelijk kan zijn. Je moet maar eens denken welk effect alcohol op ons heeft, en zo'n kindje is zoveel kleiner en kwetsbaarder dan wij.
    Verder gewoon gezond eten, er zijn nog zoveel dingen die je wel mag eten, en het is tenslotte maar voor 9 maand.
    Veel succes !
  • En qua medicatie, pijnstiller enkel Dafalgan. Voor misselijkheid Riopan. En verder enkel op advies dokter. Geen neusspray, hoestsiroop,...
  • Zoals sommige dames hier al hebben gezegd vind ik het ook een kleine moeite om sommige dingen te laten. Ik ben een ongelooflijke genieter van eten, maar ga nu ook geen gevaren opzoeken.

Ik ben wel immuun tegen toxoplasmose, maar toch zal ik groenten laten staan op restaurant, en was ik ze thuis goed uit.
    Ik lust super graag américain, en biefstuk saignant gebakken, maar ook nu vergeet ik de américain en vraag een doorbakken biefstuk. Veel minder lekker, maar het is maar 9 maanden he, nadien kan je weer lekker eten waar je zin in hebt!

Ook nu met dat lekkere weertje, en de vele barbeques heb ik zin in een lekker glas wijn of een lekkere kriek op een terras. Maar ook dat laat ik nu. Dat vind ik wel heel jammer, maar ach, er bestaan ook zo veel lekkere drankjes zonder alcohol he? En zoals ik zeg, het is maar enkele maanden, dus iedereen overleeft dat wel he?
  • Ik dacht dat je in de gewone supermarkten zelfs bijna geen rauwmelkse kazen meer kan vinden (die verpakte toch niet)
    Als je bij een echte kaasboer gaat moet je oppassen.
  • Ik was net aan het googelen, ik eet zo graag chaumes en hoorde tijdens de reclame op tv ineens dat die zou gemaakt zijn van rauwe melk, nou eerlijk, ik wist dit niet, heb me zelfs net van de kaaswinkel een stukje mee en toch zal ik het opeten, ben er gerust in.

Zo las ik zelfs net dat een simpel babybell kaasje en boursin gemaakt is van rauwe melk, hoeveel zwangeren weten dit nu, ik denk weinig, denk dat velen het gewoon eten zonder het te beseffen.

Ik eet gewoon alles (heb wel antistoffen toxo, hoe ik het opliep, geen idee) enkel alcohol mijd ik, ja zelfs rauwe eieren gebruik ik nog, ik maak eens in de twee weken zelf tartaresaus en vind die zo superlekker, ik zorg gewoon dat ik altijd superverse eieren gebruik, waarom zou ik dan nu wel een slecht ei tegenkomen?

En ik vind 9 maanden wel lang hoor, zeker ivm eten!

Heb er a 3 gezond op de wereld gezet dus dit zal nu ook wel zo zijn, ben er gerust in...

Van mijn gyn mag ik trouwens alles eten, ze heeft me nooit gewaarschuwd voor listeria of salmonella, gewoon je gezond verstand gebruiken zei ze wink.gif

MarijkeAangepast door Marijke001 op 10/02/2010 13:37
  • Hey Marijke, heb net eens op het etiketje van Babybels gekeken (mijn zoontje is hier zot van en heb dit dus altijd in voorraad smile.gif) en het is gemaakt van gepasteuriseerde melk dus geen probleem. Ook brie, chaume weet ik niet, ben daar zowieso geen fan van.

Ben het eens dat je moet opletten maar...
    Een steak saignant zal ik niet eten maar ook geen schoonlap. Ik veronderstel dat door de hitte van de steak de bacterieen in het midden ook als is dat nog wat rauw ook wel dood zullen zijn.
    Rauwe eieren eet ik ook maar enkel thuis. Als er iets mis is met een rauw ei, dat riek je onmiddellijk hoor. Op restuarant zal ik geen chocomousse of dergelijke bestellen maar dat is eerder omdat de mijne zowieso lekkerede is blush.gif
    Zal ook af en toe wel eens meesippen van het glas wijn van mijn man maar dat zijn dan enkele slokjes. Heb met kerst wel een glas gedronken.
    Rauwe groenten buitenshuis zal ik ook niet eten maar thuis was ik die gewoon zoals altijd.

Ieder moet een beetje voor zich uitmaken, sommige volgen de regels tot op de letter, sommige zijn daar wat lakser in. Ik behoor tot het laatste soort wink.gif
  • Gerookte zalm heb ik steeds verwerkt in warme gerechten.
    Kaas, op de verpakking kijken.
    Geen gerechten met rauwe eieren.
    Geen salades gegeten op restaurant.
    Geen etensrestjes van de vorige dag gegeten.
    Cola en koffie héél sporadisch.
    Alcohol? Alleen af en toe een slokje van mijn vriend zijn glas.
    Ik ga akkoord met de dames die zeggen dat je best wat dingen kan laten maar op den duur denk je...mag ik nu niets meer?

Belangrijkste m.i. is je vitamienen nemen, fruit eten en water ipv frisdrank.
    Proficiat met de pregnant.gif
  • @Ella, dan ben ik de uitzondering op de regel, ik drink NOOIT water, absoluut nooit, ik krijg het niet binnen, ik heb 3 zwangerschappen overleefd op cola (nu is het limonade, kan geen cola meer zien of ruiken) en heb zelfs mijn 2 dochters bv gegeven (8 en 10 maanden) op uitsluitend cola, en ja hoor, ze zijn kerngezond en zeker niet superactief wink.gif

Marijke
  • Je vitamines innemen, hmmm, moet dat voor je baby? Of voor de apotheker zijn omzet...
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld