We zijn er even tussenuit. We zijn er terug op 11/8.×

huismoeder worden

• Hallo iedereen!

Ik en m'n partner zijn klaar voor een eerste kindje. En hopelijk kunnen we zeer binnekort een positieve test verwachten. Maar ondertussen wil ik vooral goed voorbereid zijn, op elk vlak.

Wij zijn sowieso van plan dat ik huismoeder wordt, tot ons kindje klaar is om naar school te gaan. Financieel is dit wel haalbaar maar ik las ergens dat als je fulltime huismoeder bent je man zijn loon ook stijgt. Is dit zo? En is dit enkel als je effectief ook man en vrouw bent?

Wij zijn momenteel samenwonend, niet gehuwd.

Zijn er nog koppels die wel samenwonen, niet gehuwd zijn en waar de mama van thuisblijft? Ik had graag geweten hoe dat financieel zit. Ook al lukt het best met één loon, zijn alle beetjes wel welkom.

Alvast bedankt!
  • ja dit klopt.
    Je kan ofwel een vrijstelling om familiale redenen aanvragen via je vakbond of hulpkas. Dan moet je wel maandelijks stempelkaart binnendoen = kleine 300 euro per maand dat je krijgt.
    Ofwel sta je fiscaal ten laste van je echtgenoot, dan staat er op zijn loonbrief dat zijn echtgenote ten laste is = hier scheelt dat 300 euro.
    Of dit ook voor samenwonende is weet ik niet.
    groetjes
  • Hallo,

dit geldt ook voor samenwonende, het loon dat stijgt komt doordat er minder bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden. Als je even googled op afhouding bedrijfsvoorheffing/rsz vind je de bedragen.
  • dit geldt voor wettelijk samenwondenden,
    niet voor feitelijk samenwonenden!

belangrijk detail hé.
  • dat laatste wou ik ook net zeggen

ik ging eens dop aanvragen ( uiteindelijk heb ik de dop geweigerd) maar ze moesten mijn vriend zijn inkomen ook niet weten toen, gewoon samenwonend waren wij.

succes
  • Bedankt voor jullie reacties.

Heb het even verder gegoogled met bedrijfsvoorheffing ed. Ik heb hierbij begrepen dat je partner je wel ten laste kan zetten voor het werk (meer loon dus) maar dat het een voorheffing blijft.
    Bij de btw aangifte ben je niet ten laste, vermits een echtgenote nooit ten laste kan staan.

Ik denk dat ik dit best met een jurist bekijk dus. Om zeker geen fouten te maken, en ons vervolgens blauw te betalen aan belastingen.
  • Hoi hoi,

Ik ben huismoeder met vrijstelling en bij mijn partner staat ; partner zonder beroepsinkomen.
    Die vrijstelling is de eerste 24 maanden ong 270euro per maand en daarna zakt dat naar ong 180 ofzo.
    Je kan dan ook bij je partner "ten laste" staan doordat je maar een maximum van geld mag ontvangen en bij de vakbond hebben ze altijd gezegd dat ik ver onder dat bedrag blijf.
    Er wordt idd minder bedrijfvoorheffing afgehouden van zijn loon sinds ik als partner zonder inkomen vermeld sta. Ook op gebied van belastingen is dit voor ons voordelig, maar je moet wel rekenen dat er vanaf dit jaar 4 kids ten laste staan bij mijn partner en dat scheelt veel.

Groetjes!
  • Mijn vriend zijn loon is ook hogeromdat ik nog studeerde.
    Ik tel dus samen met onze zoon mee dat ik bij hem tenlaste ben, maar... Bij de belastingen tel ik niet mee, ookal verdien ik NIETS. Waardoor wij nu 1300euro moeten achterdragen, want mijn vriend betaald te weinig belasting op zijn loon...
    En, zijn werk mag niet meer afhouden, want ik ben hem tenlaste.

Kwestie van moeilijk doen...
  • Dit is dan wel voor BE. In NL kennen we dit soort dingen niet. smile.gif
  • Nneeeeee in Nederland kennen we de algemene heffingskorting oftewel "de aanrechtsubsidie"! wink.gif ~

Soms zou ik willen dat ik in België woonde.....veel dingen zijn er goed geregeld dit in tegenstelling tot Nederland! tired.gif
  • @kindercola, ja aanrechtsubsidie (ik vind het een vreselijk woord, alsof je als vrouw/moeder alleen maar achter het aanrecht staat) weet je ook dat het zo'n 10 jaar geleden nog bij het inkomen van de man zat? een soort overhevelingstoeslag. Dit hebben ze toen bij de man geschrapt en nu schaffen ze het ook nog eens voor de vrouw af.
    Ik denk dat inderdaad veel dingen wat betreft het gezin goed geregeld is in België.
  • Jetje ja ze bouwen het af (en mensen die na 1992 (?) zijn geboren hebben er al helemaal geen recht op en het is trouwens maar totdat de jongste 6 is) maar ik vindt het ook wel goed dat ze maatregelen nemen om het werken te stimuleren. Als je namelijk gaat werken krijg je combinatiekorting die ook lekker kan oplopen. En als je gaat werken krijg je ook die algemene heffingskorting via het loon uitbetaald. Het is eigenlijk niet meer als normaal dat die "aanrechtsubsidie" komt te vervallen vindt ik (en dat zeg ik als thuisblijfmoeder hé! wink.gif )....ik vindt het niet meer van deze tijd!
  • Effe een vraagje: maar sta je er zelf ook achter om fulltime mama te worden? Welk soort werk doe je?

Gewoon omdat ik mama van 3 ben (4 jaar en 9 maand, en 2 keer 10 maand oude kindjes), na de tweeling 8 maand ben thuis geweest en de muren opliep. Ben SUPERblij om weer te werken want misste de intellectuele uitdaging en de de sociale contacten na 8 maand wel heel erg. Werk nu fulltime en het is super hectisch maar ben toch gelukkig en hoop dat mijn kinderen dat voelen.

Dat betekent 2 keer loon (man zelfstadig, ik voltijds werkend) en dat geeft zekerheid (want ik vast werk) + vooruitzichten om in de toekomst te doen wat we graag willen (=zowel sparen voor onze kinderen als ons huis verbouwen zoals we het echt graag willen). Natuurlijk wel stap per stap.

En de band met mijn oudste is S-U-P-E-R en ik hoop met de tweeling ook.eve
  • @ kindercola, de leeftijd geldt inmiddels ook niet meer van 6 jaar, dat is sinds dit jaar afgeschaft. Ik vind het wel jammer dat ze het afschaffen. waarom? omdat er zoveel geld gestoken wordt in kinderopvang, maar als ik ervoor kies om die tijd en educatie met mijn eigen kinderen door te brengen kun je het uitzoeken. Ik ben voor een regeling dat iedereen dezelfde tegemoetkoming zou krijgen en dan bepaal jezelf of je dat in de kinderopvang steekt of zelf gebruikt voor bijvoorbeeld peuterspeelzaal. nu de kinderen naar school zijn ben ik voor mezelf begonnen als professional organizer, maar helaas moet dat nog volop groeien voordat je een klantenkring hebt waar je een redelijk inkomen uit kunt halen. Ik doe wel alles om de schooltijden van de kinderen heen, omdat ik mijn kinderen niet naar de opvang wil laten gaan.

groetjes Bianca
  • @ eventjes ano Ja hoor, ik sta er volledig achter smile.gif
    Ik doe grafisch werk. Voor de rest ben ik gewoon ook altijd creatief bezig. Ik denk niet dat ik het snel moe zal worden, mits ik me dan ook creatief kan uitleven thuis.
    Maar je weet inderdaad nooit. Moest ik weer aan de slag willen, zal het als zelfstandige zijn..
  • zoveel te beter smile.gif ook ik was het moe en was blij dat men bevallingsverlof voorbij was. ik ga super graag werken. en heel eerlijk??? nu heb ik een week verlof en vind dat veel vermoiender een week met haar non stop bezig zijn dan voltijds werken en met haar bezig zijn. dus ben nu veel ambetanter dan als ik mag gaan werken smile.gif

dus voor mij volgend jaar ne dag nemen per week ipv een hele week want loop de muren op smile.gif
  • in februari stop ik met werken, geen idee voor hoelang, waarschijnlijk tot ik een aangename, nieuwe job vind.

Aan wie moet je dit dan allemaal doorgeven? Je vakbond, het werk van je man?
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld