Vragen over de nieuwe site? Bekijk zeker deze forumtopic en onze FAQ! Vergeet ook je oude account niet te linken.×

Muziekschool voor kleuters

• Hoi,

Weet iemand of er in Leuven (centrum) muziekopleidingen van het Suzuki-type bestaan, voor kinderen vab 5 jaar?

Groetjes!
  • De onze volgt muziek( cello) in Aarschot, kan vanaf 4 jaar.
    voor viool is de wachtlijst wel enorm, daar staat de kleinste al een half jaar op, sinds haar 2.5.

Even googlen helpt je vast vooruit!
  • Ik heb nog les gegeven in de jeugdakademie van Aarschot. smile.gif

Je kan best zoeken op "jeugdmuziekschool", want op een gewone muziekschool kan je op 4j nog niet beginnen. Maar meestal kan je ook wel info vinden bij de gemeente.
    wave.gif
    K'tje
  • in Haacht (of buurt van) kan je dwarsfluit volgen via deze methode
  • De Vlier in Leuven is een jeugdmuziekschool, maar is wel niet vanaf 4 jaar denk ik.

Je kan ook informeren bij leerlingen van het lemmensinstituut voor privé-les.

Onze zoon volgt celloles binnen het klassieke muziekonderwijs. De lerares heeft de nodige Suzuki-diploma's, ook voor kinderen vanaf 4 jaar. Onze zoon gebruikt ook alle Suzukiboeken in ieder geval maar hij is wel al 9.
  • Ik vroeg me af of er muziekscholen zijn voor jonge kinderen in regio Brugge. Zoals je ziet aan mijn banners is het nog niet voor morgen, wil gewoon al weten waarnaartoe als ze de juiste leeftijd hebben en de interesse blijven tonen ervoor.
  • Bedankt voor de reacties!

Omdat we in Leuven centrum wonen en geen auto hebben (we wonen immers op wandel- en fietsafstand van winkels, werk, school, ...) had ik gehoopt in Leuven zelf een muziekschool te vinden voor kleuters.

Blijkbaar is dat dus niet het geval ( via google heb ik ook niets gevonden).

Dit schooljaar is ze begonnen met turnkring. Normaal hadden we in september met muziekschool willen beginnen en een jaar later ballet/dans erbij nemen, maar misschien kunnen we het dan beter omdraaien en met ballet/dans beginnen.

Muziekatelier De Vlier ziet er ook interessant uit. De kleuters leren nog niet met een instrument omgaan, maar ze leren wel spelenderwijs omgaan met hun stem en ritmische patronen. Dat is wel een leuke en speelse voorbereiding op de "echte" muziekschool denk ik.
  • wel gek dat je al de volgende 3 jaar van het leven van je kind gepland hebt? mag ze zelf ook iets kiezen?? 3 buitenschoolse dingen voor een kleuter is veel hoor!
  • Kaatje, gek vind ik het helemaal niet hoor ... De moment dat ze iets nietbgraag doet, of we merken dat het teveel is, stopt ze er uiteraard mee. Bovendien ga ik ervannuit dat de kans klein is dat ze alledrie die dingen graag gaat (blijven) doen. Maar ik geef haar liever de kans verschillende dingennuit te proberen, dan dat wij/ zij 1 ding voor haar uitkiezen, en dat ze dan later het gevoel krijgt dat ze niet akle kansen heeft gekregen om te ontdekken wat haar het beste ligt. Ik wil niet het verwijt krijgen van bvb "jullie wilden perse dat ik een muziekopleiding volgde, maar ik had veel liever in de turnkring gebleven". Of "natuurlijk wilde ik als kleuter later ballerina worden, maar je had me toch ook andere dingen kunnen laten ontdekken".

Het is niet omdat we nu vooruit denken over wanneer we haar welke activiteit willen laten proben, dat ze effectief al die 3 activiteiten tegelijkertijd zal ( blijven) beoefenen he. Ik acht de kans groot dat ze maar 1 of 2 activiteiten echt leuk zal vinden. De turnkring bvb, daar is ze niet super enthousiast over. Ze amuseert zich wel, maar als ze een keer een stevige verkoudheid heeft of wat ziekjes is, en ze mag thuisblijven, vind ze dat helemaal niet erg. Terwijl ze er bvb wel een drama van maakt wanneer ze niet naar school mag. Dus school vind ze blijkbaar veel leuker dan de turnkring wink.gif. Ik denk dat ze nu vooral zonder morren gaat omdat er 2 vriendinnetjes ook naartoe gaan. Maar als ze volgend jaar liever niet opnieuw ingeschreven wordt, geen probleem hoor!

We willen helemaal de volgende jaren niet plannen, we willen haar enkel de kans geven 1of meerdere buitenschoolse activiteiten te hebben die ze graag doet. En dat "graag doen" is voor ons heel belangrijk. Als ze iets verkiest waar ze niet iin uitblinkt maar heel graag doet, boven iets waar ze veel beter in is maar minder plezier aan beleeft, heb ik er geen probleem mee als ze voor datgene gaat waar ze het meeste passie voor voelt.

Ik mocht als kind niets: geen muziekschool, geen dans, geen turnen, geen tekenles, geen jeugdbeweging, niet naar vriendjes gaan spelen, ...

Mijn vriend daarentegen heeft zeer veel mogen proberen: muziek, paardrijden, tennis, taalkampen, turnen, ... En hijnheeft daar mooie herrineringen aan. Een aantal dingen heeft hij zeer snel laten vallen, andere dingen lagen hem wel en is hij blijven doen.
  • De kans is heel groot dat je je kind op deze manier al 'verbrandt' vrees ik.

Een kind van 4 of eentje van 7-8, dat is dag en nacht verschil.
    Wat als je je kind nu al die dingen aanbiedt en hij/zij er, kleuter en amper 4 jaar zijnde, na enkele keren al genoeg van heeft? En er het jaar nadien dan toch weer wel/niet/wel/niet zin in heeft?

Met een wat ouder kind kan je afspraken maken, je kan er mee praten over volhouden, over dingen die soms eens leuk en dan weer niet zijn, ... Dat zijn dingen die met een kind van 4 toch anders zijn.

Wij hebben 3 kinderen, twee al wat ouder en eentje van 4. De twee oudste kinderen volgden in de kleuterschool enkel zwemles en enkele weken per jaar bewegingsschool. In het eerste leerjaar was er geen buitenschoolse activiteit omdat we wilden afwachten hoe die overgang kleuter-lagere school zou verlopen. Vanaf het tweede leerjaar kwam er sport bij en vanaf het derde leerjaar muziek, ze konden hier zélf voor kiezen, de voor- en nadelen van afwegen, ik kan ze motiveren als ze eens geen zin hebben, ... Voor één van de twee zat er ook nog een hele periode logopedie bij wat dagelijks even oefening vroeg.

Ik ben absoluut niet geneigd om onze kleuter van 4 nu al met meerder naschoolse activiteiten te laten starten. Hij mist daardoor echt niets hoor! Hij krijgt alle kansen op welke hobby dan ook, maar dit hoeft absoluut niet nu al.
  • Ze wordt binnen 3weken 5 en zal dus 5 en een half zijn als ze op zaterdag met muziekinitiatie en/of dansen zal starten. Turnkring is op woensdag in haar schooltje, in de turnzaal daar, om 13 u. Dus dat lijkt me niet belastender dan kindjes die naar de nabewaking gaan oo woensdagnamiddag.

Ze moet nooit naar de voorbewaking of nabewaking, ze vertrekt om 08.35 u naar school en is om 15.35 u terug thuis. Ook op woensdag komt ze onmiddellijk na de school gevolgd door turnkring op school naar huis. Dus ik denk dat ze, in vergekijking met heel veel kinderen die dagelijks of bijna dagelijks naar voorschoolse en/ of naschoolse opvang moeten echt niet veel belast wordt als ze 2 of evt 3 buitenschoolse activiteiten heeft die telkens amper 50 minuten duren.

En zoals ik al zei, ze "moet" niets. Ik probeer gewoon nu al te bekijken, moest ze geinteresseerd zijn in bepaalde activiteiten de volgende jaren, waar ze die kan volgen, welke instellingen goed zijn, ...

Ik denk niet dat ik ergens gezegd heb dat ik mijn kind ga verplichten al die activiteiten te starten tijdens haar kleuterjaren en haar ga dwingen ze te blijven beoefen tot ze tiener of ouder is.
  • Ik vond het gewoon zo de typische dingen die een nogal pushy moeder voor haar dochter wilt:-) muziek, ballet en turnen. Ik hoor de moeders aan de poort tegen elkaar op, over het mega talent van hun kinderen, vooral bij meisjes dus, nooit bij de jongensmama's.
    Die meisjes MOETEN echt op hun 4 starten met ballet, of ze worden nooit ballerina, hun kansen zijn voorgoed weg, ze MOETEN op tennis in de zomer, want ze zijn toch allemaal zooo sportief enz enz.

Die moeders bekijken dat zeker en vast ook als " geef ze kansen", en vinden zichzelf ook niet pushy wink.gif
  • En moeders die hun kind van 2,5 jaar al een half jaar op de wachtlijst hebben staan voor cello lessen zijn uiteraard helemaal niet "pushy" wink.gif

Ik ben absoluut niet "pushy", maar dat gaat Kaatje niet (willen) geloven denk ik wink.gif Die zinloze discussie wil ik in ieder geval niet aangaan. Maar laten we niet uit het oog verliezen dat het hier om een forum gaat, en dat je niet zomaar owv een vraag in een topic een stempel op iemand kan plakken ...
  • jawel, dat wil ik wel geloven hoor!! Het leek gewoon even dat jij dat allemaal al uitgestippeld had, als soort droom van jezelf: eerst dit, dan dat, dan dat.

De kleinste staat op de wachtlijst voor viool, niet cello:-) Toen ik de oudste inschreef,die zelf dus naar cello vroeg, heb ik haar op de wachtlijst gezet. STEL dat ze wilt spelen als ze 4 is, dan heeft ze gewoon de optie niet als ze niet op de wachtlijst staat. Als ze niet wilt spelen, dan is het kindje ( of de mama;-) ) na ons blij.
    Ze is nu totaal niet in staat dat soort keuzes zelf te maken.
  • Fijn dat we elkaar toch begrijpen Kaatje smile.gif

Het is trouwens doordat ze 1) de zomer dat we naar Leuven op verschillende wachtlijsten van scholen terecht gekomen is, en 2) omdat ik gehoord heb dat er in de dansschool waar we haar eventueel naartoe zouden sturen (Aike Raes, Heverlee) ook met wachtlijsten zit, dat ik dacht dat we best vooraf al nadenken over dingen die we haar eventueel willen laten doen moest ze interesse hebben. En omdat mijn vriend 3 keer vruchteloos op een reservelijst/ wachtlijst voor een cursus time-management gestaan heeft voor hij de cursus eindelijk kon volgen. Dan leert een mens al wat meer vooruit denken he wink.gif

Groetjes,
    Emmilie
  • kleuterinitiatie

Hoi!

ik ben nu wel benieuwd wat ervan gekomen is,...
    Als ik dit eerder had gezelen had ik de Muziekweek van de Vlier zeker aangeraden, dit is een weekje een muzikaal bad, waarbij je als ouder duidelijk kan zien of je kleuter er zin in heeft.
    De afwisseling tijdens de week is zo groot, dat elke kleuter aan zijn trekken komt smile.gif
    (muziek, verhaaltjes, knutselen, sporten, frietjes eten smile.gif )

Kijk maar eens op onze website! jmadevlier.be
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld