We zijn er even tussenuit. We zijn er terug op 11/8.×

Spoed..!! Baby 7 weken met paniekaanvallen..!!

• Ik hoop dat ik hier iemand vind die hetzelfde heeft meegemaakt of weet wat mijn kindje mankeert.

Mijn zoontje is 7 weken oud en sinds een week is het helemaal mis.
    Hiervoor huilde hij enkel een klein beetje wanneer hij honger had, verder nooit. Hij eet goed, groeit goed, slaapt goed, een ideale baby.
    Tot vorige week.
    Er werd spruw geconstateerd en daarom wilde hij niet drinken. Hier kan ik nog inkomen. Hij huilt veel en alleen maar tijdens en na het drinken dus dat kan daar door komen.

Sinds 2 dagen, wanneer hij alleen in de box ligt, krijgt hij een soort paniekaanval.
    Hij ligt rustig voor zich uit te staren of zelfs te slapen, wanneer hij met grote schrik verstijfd, ogen zo groot als schoteltjes, armen stijf in de lucht en dan begint hij kei en keihard te gillen (niet huilen, maar echt gillen, zoals in een horrorfilm wanneer een meisje achterna gezeten word door iemand met een bijl..bij wijze van spreken)
    waarna het gillen overgaat in huilen.
    Als ik hem laat liggen blijft hij minutenlang overstuur huilen, loopt rood aan.
    Wanneer ik hem optil word hij na een tijdje rustig.

Sinds zijn geboorte ligt hij al in de box en dat is nooit een probleem geweest, dus dat kan het ook niet zijn.

Vanaf 10 dagen na zijn geboorte spuugt hij met regelmaat heel veel. Hij is nu ook al 3 dagen zonder poepluier, maar darmkrampen kunnen die paniekaanval niet zijn, want hij houd zijn benen stijf gestrekt.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, want ik ben erg wanhopig en de huisarts weet het ook niet.
  • heeft t niet te maken met zuur wat omhoog komt?
    ik ben niet bekend met reflux ofzo..
    maar kan me voorstellen en heb ook wel eens gelezen hier.. dat het zuur wat bij reflux omhoog kan komen (ook een tijdje na het eten) nogal erg kan branden..

misschien eens naar de kinderarts of bij een osteopaat vragen?

sterkte ermee..
    kan me voorstellen dat je er angstig van wordt..

groetjes spreeuwtje
  • hallo

Wat vervelend zeg! val je even snel van je roze wolkje he. Ik zou hem zeker niet laten liggen, hij is nog zo klein dus verwennen ( verpesten) kan je hem niet. misschien droomt hij? kijk eens of als je hem in een wipper legt hij het ook doet? een baby die bv krijgt mag 7 dagen niet poepen lijkt erg lang! vond ik ook. heb je al voeding eventueel tegen het spugen?

succes Teunie
  • Hallo,

Ik denk ook aan (verborgen) reflux. Ons zoontje kon ook zo plots van een blije in een krijsende baby veranderen, hij overstrekte zich dan, hield idd de beentjes stijf en ging helemaal overstuur. Wij hebben een tijdje medicatie gegeven tegen zijn reflux (omeprazole, gaviscon en motilium) en toen was het over. Dus misschien even naar de ha of ka om te laten controleren?

Sterkte!

Groetjes,
    wave.gif
    Jo
  • Hartstikke bedankt voor jullie reacties!!

Hallo Jo,

We hebben nu Losec gekregen even kijken hoe dat gaat, want hij heeft wel degelijk last van de reflux, dat gaat inderdaad gepaard met overstrekken en huilen maar dan is hij ook niet te troosten.
    Dit lijkt niet op pijn, maar meer op schrikken, want ik kan hem troosten als ik hem bij me neem.
    Ik heb het even geobserveerd (vandaar dat ik hem liet liggen) om te kijken wat er precies gebeurd en het lijkt echt niet op pijn maar op heel erg geschrokken te zijn.
    Ik besef nu dat zijn box vol met prikkels zit (mobiel, knuffels etc)
    misschien dat het daaraan ligt.. snachts in zijn kleine witte wiegje, of overdag in zijn wippertje heeft hij nergens last van.

Dit is wat ik vond op internet, misschien dat anderen er ook nog wat aan hebben..

Aan de hand van enkele reflexen zullen er voorbeelden van leerstoornissen worden gegeven.

Moro reflex
    De Moro reflex is degene die negen weken na conceptie bij de foetus in de baarmoeder tevoorschijn komt. Het is degene die ons gevoelig maakt voor gevaar: de alarmreflex. Deze reflex is duidelijk te zien bij een pasgeborene wanneer er een plotseling hard geluid wordt gemaakt. De baby neemt dan een snelle inademing en gooit zijn armpjes wijd uiteen.

Wanneer de armen dan weer over de borst bijeen komen schreeuwt de baby moord en brand. Op deze manier roept de baby om hulp.

Deze reflex zou getransformeerd moeten worden in een volwassen schrikreactie rond 13 weken na de geboorte, waarbij het kind zijn zintuigen gebruikt om de oorzaak van het potentiële gevaar op te sporen en een intelligent besluit te nemen: moet ik hier bang voor zijn of niet?

Bij deze volwassen schrikreflex zie je een snelle inname van lucht, knipperen met de ogen, optrekken van de schouders en het vaststellen van de oorzaak van de bedreiging.
    Omdat een pasgeboren baby nog niet zelf kan vaststellen of de bedreiging echt gevaar voor hem oplevert, gaat zijn lichaam direct in de urgentiestaat. Hierbij sturen de hersenen een seintje naar het hormoonsysteem dat er direct adrenaline en cortison afgescheiden moeten worden. Deze twee stoffen zijn eigenlijk bedoeld om infecties en allergieën te bestijden.

Wanneer het kind deze Moro niet transformeert naar de volwassen schrikreflex, dan zal dit kind telkens een overproductie aan cortison en adrenaline in zijn lijf rondpompen. Dit zorgt ervoor dat hij na verloop van tijd hypergevoelig wordt in een of meer van de zintuiglijke kanalen. Hierdoor kan hij overladen worden door allerlei prikkelingen: hij heeft last van allergieën of is overgevoelig voor bepaalde voedingsstoffen of medicijnen, voor licht (bijvoorbeeld van het flikkeren van de TL verlichting), voor geluid (hoort alles wat er om hem heen gebeurt en moet daar op reageren), is vaak verkouden of heeft last van bronchitis of keel en oorproblemen. Hij verbrandt sneller zijn bloedsuikers dan anderen. Vaak heeft dit kind last van gemoedschommelingen en kan hij veranderingen en kritiek niet goed verdragen. Dit "Moro" kind heeft vaak een lage eigenwaarde en weinig zelfvertrouwen.
  • paniekaanval

Hallo,

Ik heb een dochtertje van nu bijna 12 weken.
    Zij heeft net zoals rosie beschrijft ook zo'n paniekaavallen.
    Weet iemand intussen wat dit kan zijn?
  • ons dochtertje had dit ook en spuugde ook enorm veel en dit was dus verborgen/onverborgen reflux onds dochtertje had beide.
    ze gaan dan vaak krijsen omdat het enorm zeer doet dat zuur en als dit lang duurt dan kan de slokdarm ook verbranden en dan doet dit nog extra pijn.
    ik zou er mee naar de huisarts gaan om een verwijzing te vragen voor de kinderarts in het ziekenhuis hebben hier veel ervaring mee en weten zo of het dit wel of niet kan zijn, zo via hier blijft het toch maar denken

groetjes monique
  • mischien moet je de matras van de box schuin leggen dat je baby dan niet meer plat ligt want het op den duur verbrandt de slokdarm door reflux men broer zijn dochtertje heeft dit ook gehad door een alergie aan melk en haar slokdarm was verbrand maar sinds ze andere melk krijgt en niet meer platligt is ze veel rustiger
  • Denk ook dat het misschien reflux is, dan kunnen ze echt gillen en armen en benen overstrekken.
  • Hey,

Denk ook dat het toch reflux kan zijn bij jouw kindje, maar soms schrikken kindjes ook van 'iets'.

Mijn meisje heeft het ook een tijdje gedaan, maar dan op het aankleedkussen. Vooral als ik haar in badje had gedaan. Ik wist ook niet wat het was, ene moment lief lachen en keuvelen. Andere moment ineens grote ogen, adem inhouden en helemaal strekken. Armpjes recht omhoog alsof ze me vast wou pakken. Daarna een keel opzetten joh...dat zouden de mensen 7 huizen verder nog kunnen horen. En het hielp dan alleen om haar aan te leggen en haar te laten tutteren. Of de kamer uitlopen, ook als ze nog helemaal naakt was. En haar weghalen van haar kamertje. Dan kalmeerde ze wel, ook al bleef ze nog lang nasnikken.

Ik ben haar daarom andersom aan gaan kleden....ze keek eigenlijk tegen een blinde muur aan. En nu kleed ik haar aan dat ze de kamer inkijkt. Het is niet meer voorgekomen op haar aankleedkussen. Dus wat het nu precies was weet ik niet, maar van 'iets' op die muur schrok ze iedere keer. Zelfs nu kijkt ze nog wel eens angstig achterover naar die muur. astonished.gif Raar......

Success in ieder geval, ik hoop dat de tips voor reflux zullen helpen. Maar misschien moet je ook eens proberen om al het speelgoed uit de box te halen of hem op een andere plaats neer te zetten. Misschien schrikt je kindje wel van iets op die plaats, dat kan een lichtval zijn of gewoon een geluid. Misschien hoort het wel iets van buiten beter als op een andere plaats. Het kan dus vanalles zijn als je er over na gaat denken, hier was het een gewone gele muur....net zo geel als de rest van haar kamerje!

Groetjes,
    Miranda
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld