We zijn er even tussenuit. We zijn er terug op 11/8.×

Baby laten dopen

• Hoi,

in janurari verwachten wij ons eerste kindje. We hadden het laatst over het dopen. Nu ben ik katholiek en mijn vriend ook. Maar we zijn niet getrouwd.
    I.v.m. zijn ouders wil hij het heel graag laten dopen, hier heb ik geen problemen mee, maar ik vraag me af of dat wel kan omdat we niet getrouwd zijn!
    Ik ben wel gedoopt en heb mijn communie gedaan, maar niet mijn vormsel.
    Wie weet hoe dit zit?
  • Hallo jojo,

Onze dochters zijn 2 weken geleden gedoopt, en daar hebben ze hier nog niet eens achter geinformeerd.
    Er komen dan parochiaal werksters om alle gegevens te noteren, zodat ze al het papierwerk al kunnen klaarmaken. Die geven je alle uitleg en zeggen ook hoe laat je in de kerk moet zijn, hoe alles gaat verlopen,...

Anders gewoon even de parochie bellen en het daar eens vragen..

Grtz en nog veel succes met je zwangerschap
  • Ik nog eens.

als je niet getrouwd bent, dan krijg je gewoon een doopattest mee naar huis. Ons zoontje is gedoopt toen we nog niet getrouwd waren.
    Als je wel getrouwd bent, dan schrijven ze dit bij in je trouwboekje.
    Dit keer had ik Xander zijn doopattest ook bij en dit hebben ze ineens bij in het trouwboekje geschreven.

grtz
  • je hoeft niet getrouwt ,te zijn hoor wink.gif
  • Hoi,

bedankt voor jullie reacties!!!!!
  • dag Jojo,
    als wij voorgaan in doopvieringen (bvb. bijde ouders thuis) dan geven we na de doop een doopattest aan de ouders, zodat ze altijd kunnen aantonen dat hun kindje gedoopt is.
    Interesse? surf eens naar goedeherder.be
  • ons meisje is ook gedoopt maar wij hebben nooit geen attest gekregen,we zijn ook nie getrouwd
  • dopen - doopattest -burgerlijke staat van de ouders

Om je kindje te laten dopen volstaat het als gelovige ouder dit aan te vragen bij de pastoor of diaken van je parochie. De burgerlijke staat van de ouders speelt geen enkle rol - elk kind is immers kind van God. Op het einde van de viering wordt het doopsel ingeschreven in het doopselregister van de parochie - als je kindje niet wordt gedoopt in de parochie waar je woont zendt de priester of diaken die je kindje heeft gedoopt, een doopattest naar de pastoor van je eigen parochie. Normaal wordt daar in de loop van de tijd ook het vormsel, het kristelijk huwelijk en een wijdingssacrament bijgeschreven.
    Het doopselattest dat sommige parochies meegeven is eerder van decoratieve dan van administratieve aard. Het heeft geen enkele wettelijke waarde. Bij gehuwde ouders wordt het doopsel ook ingeschreven in het trouwboekje.
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld