We zijn er even tussenuit. We zijn er terug op 11/8.×

buikslapen

• Zoals de titel het al zegt: buikslapen.

Mijn zoontje nu 5 maanden heeft sinds een paar weken door dat hij zich kan draaien en hij draait zich ook in zijn wiegje en valt dan in slaap op zijn buikje en ik ben er zo bang voor. Ik merk wel dat hij sterk genoeg is om zijn hoofdje te draaien enzo want dat doet hij heel vaak, maar toch. Als hij dan in slaap gevallen is dan draai ik hem om, maar van het moment dat ik hem omdraai draait hij zich gewoon terug naar zijne buik, ik draai hem zeker 2-3 x om maar hij blijft zich draaien. Dus ik denk, ik kan hem niet verplichten om op zijne rug te slapen als hij op zijn buikje wilt slapen want hij is ene baby en begrijpt dat nog niet.
    Hebben jullie enige tips of doen jullie baby'tjes hetzelfde?

Groetjes
  • Mijn zoontje wil ook bijna alleen maar op zn buikje slapen. Je kunt een aerosleep kopen, daar kunnen ze gewoon door ademen mochten ze met het mondje naar beneden komen te liggen. Het is met een soort van honingraadstructuur erin. Dat geeft toch al een veiliger idee vind ik zelf. thumbup.gif

wave.gif
  • Hier ook zo'n buikslapertje. Tegenwoordig met de poep in de lucht en meestal dwars in haar bed. Niets aan te doen. Ze is ondertussen 8,5 maand. Ik blijf regelmatig controleren dat het hoofdje voldoende op zij ligt. Heb ook al getwijfeld over aerosleep... iemand ervaringen?
  • hallo,

onze kapoen kan sinds een paar dagen op zijn buikje rollen. Gevolg; hij draait zich in bed ook op zijn buikje.
    Wij hebben ook een aerosleep. ben er tevreden van. Ik zou het zeker aanschaffen
    Ik gebruik ook geen lakens of dekentjes. Gewoon een slaapzak.Onze kapoen is een echt wroetelgat en ik weet nooit waar ik hem zal terugvinden in bed.
    We hebben ook een respisense die we aan zijn pamper klikken.

Maar ondanks alles blijft de schrik voor wiegendood er in zitten.

Groetjes
  • Noah slaapt ook altijd op zijn buikje.
    Hij slaapt het beste zo, en hij slaapt ook door.

Groetjes!
  • Hier ook eentje die op zijn buikje slaapt !!

Hij wil niet slapen op zijn rug.

Heb wel een aerosleep en volgens huisdokter was het dan gerust veilig omdat hij geen andere risico factors heeft.

Liefs
  • Vanaf onze dochter kon rollen, slaapt ze ook op haar buik. In het begin draaide ik haar ook terug op de rug, maar zo bleef ze toch niet lang liggen.

Ze draagt een slaapzakje, heeft twee knuffeltjes in bed maar slaapt op een gewoon matrasje. Ze kan ook enorm woelen en `s nachts word ik wel eens wakker als ze met een armpje of haar hoofdje tegen de spijlen botst. Maar zij woelt verder naar een fijne houding en slaapt rustig voort!
  • Wat een opluchting om een onderwerp "buikliggen" te zien staan.
    We zijn dus niet alleen...

Ons tweede zoontje is nu bijna 4 maanden en slaapt ook het beste op zijn buik. Dan slaapt hij door van 22u30 tot 6u 's ochtends. Zalig!
    Maar, omdat er zoveel te doen is over wiegedood en ook Kind en Gezin je bijna "indoctrineert", waren we er niet gerust in. Dus, dan maar proberen op de rug te slapen 's nachts en overdag eventjes op het buikje. Het gevolg? 5 à 6 keer per nacht opstaan... Ingebakerd of niet, dat maakt geen verschil.
    We merken ook dat hij zich probeert te draaien naar zjn buikje toe.
    De vroedvrouw, Kind en Gezin, de kinderarts om raad gevraagd en niemand die ons kan (durft/wilt) helpen.

We hebben ook zo'n aerosleep. Hij slaapt altijd mooi met zijn gezicht gedraaid. Zullen we hem dan toch maar op zijn buik leggen?

Grote broer was ook een buikslaper van zodra hij zich kon draaien...
  • Hey Kathleen,

Ik ben de strijd gestaakt. Draait hij zich op zijn buik,... wel dan is het zo.
    Ik heb wel gemerkt dat hij de moeite niet meer doet om op zijn buik te rollen als hij heel moe is. Dus leg ik hem nu halfslapend in zijn bed ipv wakker. Niet ideaal maar ja.
    Als ik 's nachts wakker word ga ik toch heel even piepen naar hoe mijnheer ligt.
    Ik draai hem niet terug op zijn rug , maar kijk of zijn hoofdje mooi gedraaid is.
    Maar ik moet toegeven dat ik toch wel geruster ben als hij op zijn rug of zij ligt.

Groetjes
  • Weet je wat ik mij afvraag, zouden baby's niet de "reflex" hebben, om hun hoofdje te draaien wanneer ze dat per ongeluk toch in de matras leggen?
    Noah slaapt al van bij zijn geboorte op zijn buikje, en ik heb hem eigenlijk nog nooit "betrapt" dat hij met zijn hoofd in de matras ligt.

Ik ben trouwens heel blij dat deze topic geopend is, want ik durfde al bijna tegen niemand zeggen dat Noah wél op zijn buikje slaapt blush.gif
  • @ Katleen, ik heb de strijd ook al reeds gestaakt, ik doe net hetzelfde als u, ik ga 's nacht even piepen of zijn gezichtje wel opzij ligt en dat is altijd het geval, ik merk ook dat hij zijn hoofdje goed kan draaien want soms ligt zijn gezichtje naar links en soms naar recht. En als hij te moe is draait hij zich ook niet meer naar zijn buikje allee toch niet direct want een paar uren erna ga ik kijken en dan ligt hij heerlijk op zijn buikje of op zijn zij te slapen, we kunnen hun slechts vastbinden aan het bed. En een slaapzak is hier de oplossing ook niet, want het is veel te warm ervoor.
    @ Lore ik heb me dat ook al afgevraagd en om eerlijk te zijn denk ik van wel of ze zouden beginnen te wenen ofzo.
    Ik heb het er ook al vaker met mijn mama over gehad en toen ik klein was dus 27 jr geleden toen zeiden ze dat de baby's op de buik moesten slapen, toen was het van op de rug is gevaarlijk want ze kunnen stikken als ze overgeven ofzo. Dus eigenlijk weet ik ook niet goed of wat en het is zoals Lore zegt die van K&G durven zich er niet goed over uitspreken.
    Ivm wiegedood ze weten dat het iets met de hersenen te maken heeft want de baby's vergeten gewoon te ademen het is niet bewezen dat het iets te maken heeft met op de buik te slapen.

Groetjes
  • Hallo dames,

hier ook twee buikslapertjes hoor, al vanaf dat ze een maandje oud waren. Dat was de enige manier waarop ze echt doorsliepen en niet wakker werden van spartelende armpjes en beentjes. Zoals hierboven ook al gezegd, toen ik klein was (ook 27 jaar geleden) moesten alle kindjes op hun buik slapen.
    Ik controleerde altijd even of hun neusje/mondje goed vrij lag, maar ze lagen altijd netjes gedraaid.

Groetjes Riekje
  • lore, ik denk het wel dat ze die reflex hebben.
    Maar ik heb onze Mats toch al 1 keer met zijn neusje naar beneden gevonden. Gelukkig lag hij op de aerosleep horror.gif Dat is ook de reden denk ik waarom hij zijn hoofdje niet draaide, met die aerosleep krijgen ze zo ook voldoende lucht.

Cinnekelove, zijn slaapzak heeft hij nu ook aan, enkel met een bodyke. Maar die slaapzak houdt hem niet tegen om alle kanten van het bed te verkennen.

Maar wat in de crèche? Zou ik een aerosleep kopen voor zijn bedje ginder?
    wat denken jullie
  • @ kim, ja maar hier ist echt te warm voor een slaapzak, tis hier overdag 40º en 's nacht rond de 30, hij slaapt enkel met zijn pamperke.
  • oei, dat is idd warm.
    Ocharme en dan moet zo een spookje nog een dikke warme pamper aan wink.gif
  • ja kweet, maar helaas zonder pamperke zou hij alles onder pissen hihi
  • Hoi,

Hier ook een buikslapertje sinds hij een paar maanden was. Ik heb ook een aerosleep gekocht voor de onthaalmoeder omdat ik er zo tevreden van was! Wij hebben nu 3 sets: 1 voor thuis, 1 voor om en 1 voor als hij uit gaat logeren bij oma bijvoorbeeld. Steeds een matrasbeschermer + hoeslaken van aerosleep.

Groetjes,

Nathalie
  • mijn eerste was een buikslapertje, en de tweede blijkbaar ook. sinds een week leg ik hem zelf op zijn buik omdat hij erg vaak krampen heeft. aangezien het niet haalbaar is hem heel de tijd op mijn arm te dragen, en hij niet in de draagdoek wil wegens te warm, probeerde ik eens op zijn buik te leggen en dan heeft hij helemaal geen last meer van krampen of zo en slaapt prima door voor een paar uur. ben er net als met seppe ook weer niet helemaal gerust op, maar ook toen wende dat wel. heb het met de eerste ook besproken met onze huisartse, en zij zei dat buikslapen enkel een extra risicofactor is, geen hoofdreden van wiegendood. volgens haar kon ik seppe perfect op een gewone matras laten slapen, maar dan wel enkel in een slaapzak, zonder knuffels, losse doek onder zijn hoofd, ... vanaf dat hij zelf echt kon gaan rechtzitten, ... dus zich bewegen in bed mocht ik hem een dekentje enz geven. ging prima zo en intussen slaapt de oudste zelfs gewoon uit zichzelf weer op zijn rug of zijn zij.
  • Dag allemaal,
    Ik heb het gisterenavond ook opgegeven.
    Als Brammetje op zijn rugje ligt, dan slaap ik niet omdat hij constant wakker wordt, als hij op zijn buik ligt, dan slaap ik niet uit ongerustheid... Er moest dus dringend iets gebeuren want mama en papa zijn moe en ook grote broer Jasper (bijna 2) lijdt eronder.

Ik heb een Angelcare 300 gaan halen (enkel de matjes en de melder, geen babyfoonfunctie want die hadden we al). Eerst uitgebreid getest en we waren op slag veel geruster! Ik heb in weken niet meer zo goed geslapen als vorige nacht. Voor het eerst sinds lang zonder hoofdpijn opgestaan. Zalig! 't Is zijn geld waard.
    Ook Bram was vanmorgen een hele blije baby! Hij werd al lachend wakker. Idemdito voor Jasper. Wat een goed nachtrust al niet doet.

@Nele: fijn dat jij zo?n advies kreeg van je huisartse. Ik vind het heel jammer dat wij nergens raad te pakken kregen. Niet bij de kinderarts, niet bij K&G, niet bij de vroedvrouw. Jammer, maar gelukkig is er het forum? 

Groetjes
    Kathleen
  • Hey, waarom de officiële adviezen van buikslapen naar rugslapen zijn overgegaan, komt doordat ze nu weten dat kindjes op hun buik veel vaster slapen dan op hun rug en dat is EEN factor voor wiegendood. Hoe vaster ze slapen, hoe meer kans er is dat ze zouden kunnen vergeten ademen. Het heeft dus minder te maken met de kans op verstikking dan met te diep slapen waardoor hun hersentjes te veel uitgeschakeld worden en ook de ademhaling zou kunnen stoppen. Maar het is máár een factor, er zijn er zovele waarvan ze denken dat het er iets mee te maken heeft maar nog geen zekerheid over hebben (temperatuur, luchtvochtigheid, kwaliteit van de lucht bv. roken en ventilatie, erfelijke factoren, verandering van omgeving bv. naar de OM gaan, enz...). Uiteindelijk is een goede nachtrust ook erg belangrijk, zowel voor je kindje als voor jullie! (Daarom raden ze bv. ook aan om kindjes de eerste maanden 's nachts op je eigen kamer te leggen, omdat ze dan af en toe door de geluiden van mama en papa wat uit hun diepe slaap gehaald worden. Maar als je af en toe eens gaat kijken gebeurt dat waarschijnlijk ook al.)
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld