We zijn er even tussenuit. We zijn er terug op 11/8.×

Wat mag een baby van bijna 6 mnd eten?

• Hoi,

Mijn zoontje is over 3 weekjes een half jaar.
    We geven al een tijdje fruithapje, de helft van een klein potje.
    Voor de rest is (ong) nu zijn schema:

08.30 200ml fles
    13.00 200ml fles
    14.30 75gr fruithapje
    17.30 200ml fles
    22.00 200ml fles

Maar nu twijfel ik of hij wel genoeg binnen krijgt. We willen ergens tussendoor nog een groentehapje gaan geven. Het fruithapje zijn we nog aan het opbouwen, hij is 7 weken te vroeg en in het zh zeiden ze dat je dan ook 7 weken later met alles moet beginnen (en het is al pas vanaf 6 maanden volgens hun!) Maar ja, hij was er echt aan toe. Maar omdat ze dat gezegd hebben durf ik niet zoveel te geven en ben ik heeeel langzaam aan het opbouwen. Want ik ben bang dat als ik wel veel geef en hij reageert niet goed dat ik me eigen dan schuldig voel want ja, het is me gezegd...
    Pfff moeilijk allemaal hoor!
    Eigenlijk wil ik het groentehapje rond half 6, 6u geven, gezellig als wij ook eten. Maar dan zit ik weer met de fles.
    Wat en wanneer eten jullie babytjes van 6 maanden??
    En geven jullie 's morgens ook de fles gemengd met pap? Ik heb een proefzakje van Bambix liggen wat je door je flesvoeding heen moet gooien, denk dat ik dat morgenochtend eens ga proberen!
    En geven jullie ook weleens diksap ofzo tussendoor? Zoja, hoeveel??
  • Hallo Danii,
    Bij ons was het zo op 6 maand bij ons dochter (nu 2,5jaar):
    8u: fles melk (grote fles, weet niet meer hoeveel schepjes)
    rond 11u: groentepap (er mocht toen ook al 20gr mager vlees bij van Kind & Gezin). Groentepap begon ze te eten op 4 maanden bij ons (zijn gestart met groentepap, op 5 maand pas fruitpap beginnen geven op aanraden van Kind & Gezin). Bij de groentepap moesten we dan in het begin nog melk bijgeven totdat ze een volwaardige portie groentepap (= 200gr) at, en dus geen melk meer hoefde op dit tijdstip.
    rond 14u-15u: fruitpap
    18u: fles
    22u: fles

We hebben het schema van smiddag groentepap zeer lang aangehouden (in de crèche krijgen ze smiddags ook warm eten). het is maar vanaf dat ze goed mee van tafel kon eten en goede brokken kon eten, dat we haar s'avonds ook nog eens met ons laten mee-eten (weet niet meer vanaf welke leeftijd dit was). Mijn dochter was wel op tijd geboren, dus reken dan overal de 7 weken bij zoals ze zeggen in het ziekenhuis. Ben je van België? Ga je niet met je kindje naar Kind & Gezin? Wat zeggen ze daar?
    Veel succes!Aangepast door Caroline op 03/01/2011 08:47
  • Hoi,

Ik ben van ned en ga hier wel naar het cb. Maar ik moet eind deze maand pas. Kan ze natuurlijk wel bellen maar ik vraag het toch liever eerst hier bigsmile.gif
  • Hey!
    Ons zoontje is haast even oud, hij was 2w te vroeg. Hier krijgt hij al een 'lange' tijd zowel fruit als groentes.
    Om 9u: eerste fles (240+8)
    Om 12u: groentjes (ongeveer 200g)
    Om 16u: fruit (2 stukken fruit met 2 betterfood koeken)
    om 20u laatste fles (240+8)

Tussendoor (+- 5 a 10min na warm eten, na fruit) bied ik venkelthee aan, dat lust hij erg! Het zijn van die korrels die je moet oplengen met water van Olvarit. Het gebeurt ook dat als hij wakker ligt, dat ik het nogmaals aanbied (die venkelthee). Wij hebben tenslotte ook regelmatig eens dorst he.

Kwestie van dat wachten omdat hij te vroeg was. Dat scheelt kind per kind he. Neem nu dat je eens een volledig potje fruit aanbied, kan het goed zijn dat hij dat smakelijk helemaal uiteet! Dan is dat ook teken dat hij er klaar voor is.
  • Wij zitten hier met een héél flinke eter.
    En omdat hij van melk nooit genoeg kon krijgen op 3 maand met vaste voeding begonnen. Woensdag wordt hij 6maand
    Momenteel is het zo:

7u: 240ml melk (soya) en 2 KL rijstvlokken
    11u: 200-250 gram groentenpap met patatjes, vlees of vis.
    15u: 200-250 gram fruitpap (3 soorten fruit met koekjesmeel)
    18u30: 180ml melk
    22u30-23u: 240 ml melk en 2KL rijstvlokken

Begin anders eens met een klein beetje groentenpap, met wat margarine erin.
    Een paar lepeltjes en voor de rest melk.
    Op den duur zal hij meer groentenpap eten en minder melk drinken.
    Gewoon rustig opbouwen.
  • Hoi,

Maken jullie allemaal jullie groentehapje en fruithapje zelf??
    Ik koop het allemaal kant en klaar...
  • Ik zou opletten met alles kant en klaar te nemen hoor. Op zich is dat allemaal goed, helemaal niks op tegen. Maar de smaken van echt vers voedsel zijn toch helemaal anders. Je eet toch zelf ook vers fruit en niet uit een potje?

En 'klaarmaken' is toch echt niet moeilijk: een banaan prakken met een vork en klaar. Als je een babycook in huis hebt is het helemaal simpel: gewoon groentjes erin, stomen en mixen. Het enige wat je zelf nog moet doen is schillen en in blokjes snijden. Fruit snijden en mixen, zelfs voor de slechtste kok is dat niet bepaald een uitdaging, en je hebt er misschien 3 minuutjes tijd voor nodig.
  • @Sarah, dat een kind vaste voeding tot zich wil nemen is geen garantie dat hij zij daar ook klaar voor is. Een kind is pas klaar voor vaste voeding als de darmen rijp genoeg zijn. Helaas kan je dat niet zien aan de buitenkant. Allerlei onderzoek heeft uitgewezen dat bij de meeste kinderen de darmen rijp genoeg zijn op 6 maanden, en niet als zij iets willen happen en doorslikken. Mijn zoontje at op 5 maanden al zand, toch vond ik niet dat hij klaar was om zand te eten. Iedereen doet wat ie wil, maar of een kind klaar was voor vaste voeding ruim voor 6 maand zul je pas weten als hij volwassen is en intussen geen allergieen ontwikkeld heeft. Dan weet je eigenlijk pas of je beslissing om tegen alle onderzoek in voor 6 maand te starten wel juist was.
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld