< Publiciteit >

Zwanger-app

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Je baby » Ouderschapsverlof in Belgie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Je baby
Ouderschapsverlof in Belgie
31/08/2008 @ 14:47
ano

Hallo mamas,

Vanaf morgen moet ik weer werken na ongeveer vier maanden thuis gezeten te hebben. Mijn dochterje is nu onderhand 11 weken maar ik zie er ZO tegenop om haar morgen achter te moeten laten bij de creche...
Nu denk ik erover na om ouderschapsverlof op te nemen? Wie van jullie zou mij hier iets over kunnen vertellen..? Stel dat ik 'fulltime' ouderschapsverlof neem hoeveel zou ik dan per maand ongeveer verdienen? Wordt dit berekend op basis van je bruto inkomen of wordt hier gewoon een standaard bedrag voor uitgekeerd?

Alvast bedankt!!

Gr.

Link naar deze reactie
31/08/2008 @ 15:18
sara

Hoi,

je krijgt een uitkering van de RVA. Dit is een vast bedrag. Ik geloof iets van een 640 ? netto.
Daarnaast kan je een aanmoedingingspremie aanvragen bij de Vlaamse overheid, dat is iets van een 100 ? dacht ik.

Sterkte morgen. Ik moet morgen ook weer aan de slag en kijk en ook enorm tegenop. Ik heb wel al een maand ouderschapsverlof opgenomen aansluitend op mijn zwangerschapsverlof.

Link naar deze reactie
31/08/2008 @ 15:30
FLIE

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey,

Volgens mij krijg je een 80 % van je loon. Ik heb ouderschapsverlof 4/5 (15 maanden 4/5 werken) opgenomen. Samen met de aanmoedigingspremie en de uitkering van de RVA, leed ik geen verlies. Alleen kreeg ik die aanmoedigingspremie maar 12 maanden. De resterende 3 maanden verloor ik zo een 96 euro. Maar die spaar je dan al uit als de baby niet naar de crèche moet.

Groetjes

Link naar deze reactie
31/08/2008 @ 16:00
ano

Dus als ik het goed begrijp krijg je als je halftijds werkt je loon+ de uitkering van de RVA + de aanmoedigingspremie van de overheid? Klopt dit?

Link naar deze reactie
31/08/2008 @ 16:13
greet

Online Status Stuur bericht
bij een fulltime is het idd een 640 euro , dit hangt niet af van je inkomn. ik heb het nu 3 maanden gehad en kan het zeker aanbevelen. als je parttime neemt , weet ik niet hoeveel het zal zijn , maar dan zal je idd een deel loon en een kleiner deel rva krijgen. of je de aanmoedigingspremie dan nog krijgt weet ik niet ....

Link naar deze reactie
31/08/2008 @ 16:38
ano

640 incl premie?

Link naar deze reactie
31/08/2008 @ 19:05

640euro is wat je krijgt voor een maand volledig ouderschapsverlof. Die aanmoedigingspremie zit daar niet bij, maar daar heb je enkel recht op als het bedrijf waar je voor werkt, hun hoofdzetel in vlaanderen ligt. Ik woon in west-vlaanderen, maar werk in Brussel en heb die aanmoedigingspremie niet gekregen.

Link naar deze reactie
31/08/2008 @ 20:44
Xanthe

ik neem mijn ouderschapsverlof in 4/5de op, ik verdien wel samen met de premies die je krijgt meer dan dat ik fulltime ging. Heb overlaatst nog geinformeerd wat als ik naar half time ouderschaps verlof ga, dan verdiende ik nog meer dan nu. Ik vroeg ook hoe dit kon zo te minder je gaat werken zoveel te meer verdien je, ze zeide me dat dit aan de premies ligt die dan verhogen en waar je recht op hebt. Ik wel niet of dit overal hetzelfde is en/of het idd klopt als je half time gaat nog meer verdiend, ik weet wel zeker dat zoals ik nu werk ik meer verdien dan dat ik fulltime ging werken.
-x- Xanthe

Link naar deze reactie
31/08/2008 @ 21:44
San

Als je 4/5de of part-time werkt, wordt er minder rsz afgenomen van je loon. Dat betekent dat je netto loon sowieso naar boven gaat, wat het dus wel interessant maakt, want tel daar voor een 4/5de nog 100 euro (RVA) + 25 euro (aanmoedigingspremie) bij. En reken dan ook op minder opvangkosten, dan doe je eigenlijk weinig of geen verlies.

Die 640 euro is inderdaad een vast bedrag en dat krijg je dus 3 x (per maand). Let wel, je krijgt het pas NA die maand dat je het opgenomen hebt, net als die 4/5de of part-time premies trouwens.

Link naar deze reactie
01/09/2008 @ 09:25
greet

Online Status Stuur bericht
wel opletten voor je belastingen achteraf als ze nu weinig of geen rsz afhouden !

@prutske , ik werk in de kempen maar onze hoofdzetel ligt in evere n ik heb de premie toch gehad hoor ! of hangt het er al van af waar in brussel ? het is idd iets van de vlaamse overheid ...

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]