< Publiciteit >

Zwanger-app

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Babynamen » betekenis Jacob --> bedrieger???

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Babynamen
betekenis Jacob --> bedrieger???
27/10/2006 @ 22:04
lesley

Online Status Bekijk profiel
Hoi

Vier maanden geleden werden we trotse ouders van Jeppe. Zijn naam een afgeleide van Jacob. Nu ben ik eens gaan opzoeken wat de betekenis juist is en ben eigelijk een beetje geschrokken. Over al kan ik lezen, de bedrieger of hij die de hiel vast hield of zoiets.
Wij kozen deze naam omdat die zo vrolijk klinkt maar ik vind het vreselijk dat hij deze betekenis heeft.

Ik zou echter graag wat mee weten over die betekenis van "hij die de hiel..." . Ik zou graag weten wat er bedoelt wordt. Ik weet wel dat het iets te maken heeft met een broer of zoiets.

Kan iemand mij wat meer uitleg verschaffen?

groetjes
lesley

Link naar deze reactie
28/10/2006 @ 01:58
Bianchita

Online Status Stuur bericht
Hallo,

zou het niet kunnen verwijzen naar de persoon die de hiel van Achilles vasthield toen die in een bad gedompeld werd dat hem onaantastbaar maakte (waardoor die hiel z'n zwakke plaats zou blijven)? 't Is maar een gokje.. (ik dacht altijd dat dat zijn moeder geweest was, maar ben dus niet zeker)

Laat je in elk geval niet al te veel be?nvloeden door de eventuele betekenis.. Ik en mijn man zijn niet gelovig en de naam die wij graag horen betekent "geschenk van God", wat voor mij niet echt de bedoeling was, maar toch zullen we de naam behouden, ook omdat we vinden dat hij supermooi klinkt (Mat?as).

Zolang jullie je zoontje maar opvoeden tot een vrolijk en eerlijk knulletje!! (ps: als baby's net geboren zijn vraagt men vaak naar de betekenis van hun naam, maar dat vermindert met de tijd, dus het zal hem niet blijven achtervolgen)

Ik ben snel nog es gaan kijken in ons voornaamwoordenboek, en daarin staat "naam die mogelijk betekent: hij greep de hiel, hij verdrong (zijn broeder), uit het bijbelverhaal van Jakob en Esau, de zonen van Isaak.., dus toch niet dat van Achilles...

Maak je niet teveel zorgen, jullie schat blijft volgens mij een heerlijke zoon!!

Liefs,
Bianca

Link naar deze reactie
28/10/2006 @ 09:56
Oda

De betekenis 'hij die de hiel vasthield, bedrieger', komt inderdaad van het Bijbelverhaal van Jakob en Esau. Jakob en Esau waren een tweeling, bij de geboorte hield Jakob de hiel van Esau vast. Esau was de lievelingszoon van zijn vader, hij kon goed jagen, hij was rossig en behaard. Jakob was de de lievelingszoon van zijn moeder, hij was huiselijk en kon goed koken. Toen Esau een keer thuis kwam van de jacht, wilde hij graag het linzengerecht eten dat Jakob had gemaakt. Jakob vroeg in ruil daarvoor het eerstgeboorterecht. Toen hun vader ging sterven, wilde hij Esau zegenen. Die moest dan eerst een stuk wild schieten en dat bereiden zoals zijn vader lekker vond. Hun moeder had dat gehoord en zei tegen Jakob dat hij twee geitenbokjes moest halen uit de kudde en dat zij die dan zou bereiden. En zij liet hem de kleding van zijn broer aantrekken en deed de huid van de geitjes over zijn armen en hals, zodat hij behaard aan zou voelen. Jakob zei tegen zijn vader dat God hem had geholpen bij de jacht en dat hij daarom zo snel terug was. En toen zijn vader vroeg of hij Esau was, bevestigde hij dat. En zo zegende zijn vader (die blind was) Jakob.

Ik kwam ook de betekenis hakbeschermer tegen (tijdens een gevecht), iemand die dat deed werd als slim beschouwd. Daarom wordt ook als betekenis wel 'de slimme' gezien. Verder heb je nog 'de ware Jakob', de man op wie ieder meisje wacht om met hem te trouwen. Twee van de apostelen heettten Jacobus. Een van hen was patroon van de pelgrims. De kerkelijke feestdat (25 juli) werd beschouwd als geluksdag voor het beginnen met de oogst.

Kortom: er zijn ook wel positieve associaties bij de naam! Wij gaan onze kleine, als het een jongetje is, ook een naam geven die afgeleid is van Jacobus (de naam lijkt erg op de naam van jullie zoontje). Daarmee vernoemen we naar zijn opa, een hele lieve, sociaal bewogen en goudeerlijke man. Ik maak me toch al niet zo druk om naamsbetekenissen (ik wil ook geen naam waar de betekenis vanaf druipt), dus voor mij is het misschien makkelijker, maar ik zou me niet zo druk maken om de betekenis. Anders houd je het bij de slimme, of hij die de hiel vasthield?

Link naar deze reactie
28/10/2006 @ 11:25
Daphne

Ik denk dat je je veel zorgen moet maken om de betekenis van je zoontje.
Wij hebben een naam uitgekozen die ook iets Bijbels betekent en wij zijn helemaal niet gelovig, maar we vinden het wel een hele leuke naam!

Een betekenis van de naam veranderd de persoonlijkheid van je kindje toch niet, dus geniet van Jeppe zonder aan de betekenis te denken, is echt niet belangrijk hoor!!

Link naar deze reactie
28/10/2006 @ 11:26
Daphne

Ik bedoelde te schrijven: Ik denk dat je je NIET teveel zorgen moet maken om de betekenis van je zoontje

Link naar deze reactie
30/10/2006 @ 09:22
Summer

Jacob is afgeleid van de Hebreeuwse naam Ya'aqov of Ya'abob. De betekenis van deze naam is onzeker. Het kan inderdaad 'bedrieger' zijn of 'hij greep de hiel'.
Ik zou je er verder maar niet zorgen om maken

www. behindthename.com/php/search.php?nmd=n&terms=jacob
www. sacrednamebible.com/kjvstrongs/STRHEB61.htm#S6117
www. meertens.nl/voornamen/VNB/index.php?act=zoeken&id=9494

Link naar deze reactie
30/10/2006 @ 21:12
Anna

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hi,
Hier kan je beter begrepen.Kijk maar eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob (volledig uitleg)

http://babynamen.spaarbeleg.nl/

Veel lees plezier

groetjes

A

[Laatst gewijzigd door Anna - 30/10/2006 @ 21:25] - Link naar deze reactie
30/10/2006 @ 21:42
deesje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Mijn dochtertje heet Lara, die verraadster betekend.
En haar familienaam is Jacobs! Oeioei
't Is uiteindelijk toch een lieverdje hoor!
Toen ik betekenissen aan het opzoeken was van namen bleek dat bijna alleen de bijbelse namen iets goeds betekenen, en de namen die we mooi vonden net niet. Ik zou er toch niet van wakker liggen, dat zijn middeleeuwse verklaringen.

Groetjes

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]